Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 31912
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 19 دی 1400 - 11:55 |

«مستند فرهنگ‌» رادیو، زندگی پدر رنگرزی ایران را روایت می‌کند

«مستند فرهنگ‌» رادیو، زندگی پدر رنگرزی ایران را روایت می‌کند

زندگی حرفه ای زنده یاد استاد عباس سیاحی در «مستند فرهنگ» شبکه رادیویی فرهنگ، یکشنبه ۱۹ دی ماه پخش می شود

مستند فرهنگ‌امروز ( یکشنبه ۱۹ دی) به زندگی استاد عباس سیاحی استاد پیشکسوت و هنرمند رنگرزی سنتی ایران اختصاص دارد‌.
دربرنامه « مستند فرهنگ» که به ‌روایت زندگی حرفه ای هنرمندان کشورمان اختصاص دارد امشب بخش هایی از زندگی استاد سیاحی چهره ماندگار هنر رنگرزی سنتی ایران و پدر گبه ایران روایت می شود .
وی معلم همه ایرانیان و متولی راه اندازی سپاه دانش بود.
سیاحی ، ۲۵ اسفند ماه ۱۳۱۱ در محله سادات اردستان، در حاشیه کویر مرکزی ایران متولد شد. تحصیلات ابتدایی و سه سال اول دبیرستان را در اردستان گذراند. در سال ۱۳۲۸ به تهران آمد و در دانشسرای شبانه روزی تهران به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۳۲ آموزگار دبستان های لواسانات، شمیران و درکه بود. بعد از پنج سال آموزگاری، سال ۱۳۳۷ به دانشسرای عالی رفت و در سال ۱۳۴۰ با اخذ لیسانس به عنوان دبیر دبیرستان های شمیران به کار خود ادامه داد.
از آنجا که سیاحی سوادآموزی را دوست داشت، به آموزش روش تدریس الفبا پرداخت و در تالیف کتاب اول ابتدایی که از سال ۱۳۴۴ در کلاس‌های اول تدریس می شد، شریک و موثر بود. برای آموزش روش تدریس کتاب اول ابتدایی به کلیه استان های کشور مسافرت کرد و در مراکز استان و شهرستان های آن روش تدریس الفبا را برای معلمان و راهنمایان تعلیماتی تدریس می کرد، تا آنجا که شهر و روستایی نیست که او به آن نرفته باشد.
سیاحی، از بچگی و به گفته خود ایشان ۴،۵ سالگی با رنگرزی آشنا بود؛ بنابراین به هرکجای ایران که رفت، درباره رنگرزی گیاهی و گیاهان رنگرزی منطقه نیز پرس و جو می کرد و پس از بازنشستگی به احیای رنگرزی سنتی گیاهی پرداخت و به آموزش عملی آن مشغول شد.
سید عباس سیاحی، در هفتمین روز از اسفند ۹۶ درگذشت.
برنامه‌« مستند فرهنگ» به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فرساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.