Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 46917
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 01 بهمن 1402 - 11:47 |

مستند «۳۲۵ روز» روی موج رادیو ایران

مستند «۳۲۵ روز» روی موج رادیو ایران

«حسنعلی منصور» نخست وزیر پهلوی، به دست فداییان اسلام ترور شد.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، صبح روز اول بهمن ماه ۱۳۴۳ «حسنعلی منصور» نخست‌وزیر پیش از هویدا، لایحه اسارت‌بار نفت را برای تصویب به مجلس شورای ملی می‌برد. هنگامی كه در مقابل مجلس از اتومبیل سیاه‌رنگ مخصوصش پیاده شد آماج گلوله سه جوان وابسته به گروه فداییان اسلام قرار گرفت. از سه شلیك‌كننده تنها دو گلوله محمد بخارایی، جوان ۲۱‌ساله، به نخست‌وزیر خورد یكی به گردن و دومی به شكمش كه نقش زمین شد.

احمد یوسفی تهیه كننده مستند «۳۲۵ روز» گفت: «منصور» در روز ترور، لایحه‌ای را به مجلس می‌برد كه بر اساس آن ایران و چند شركت نفتی خارجی در حفاری چاه‌های نفت در محدوده تعیین‌شده و استخراج و فروش نفت سهیم می‌شدند و از فروش نفت توسط این كنسرسیوم سهمی نه‌چندان قابل توجه نصیب ایران می‌شد. پس از ترور او نمایندگان مجلس شتابزده لایحه قرارداد كنسرسیوم نفت را تصویب كردند كه بار دیگر تلاش‌های مصدق و ملت ایران برای ملی‌كردن صنعت نفت كشور بر باد رفت.

وی ادامه داد: در دوره نخست‌وزیری یازده‌ماهه «حسنعلی منصور»، لایحه حقارت‌بار دیگری هم تحت عنوان قرارداد كاپیتولاسیون در ارتباط با آمریكا به تصویب مجلس رسید.

یوسفی افزود: یكشنبه اول بهمن با حضور قاسم تبریزی به بررسی ۳۲۵ روز نخست‌وزیری منصور خواهیم پرداخت.

گفتنی است مستند «۳۲۵ روز» به تهیه كنندگی احمد یوسفی و اجرای زهرا تقی ملا یكشنبه اول بهمن ساعت ۱۳:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.