Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 6983
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو قرآن تاریخ انتشار : 02 مهر 1397 - 10:57 |

مشاركت ۸ شبكه راديويي در طرح فراگير قرآن

مشاركت ۸ شبكه راديويي در طرح فراگير قرآن

طرح فراگير «قرآن، كتاب زندگي، بشارت(۱۴۵۲)»، امسال با مشاركت نهاد‌هاي مختلف و با محور حفظ جزء ۳۰ قرآن آغاز شد و در اين زمينه راديو قرآن با برنامه‌ريزي خوب، هشت شبكه راديويي ديگر را به مشاركت در اين طرح درآورد.

طرح فراگير «قرآن، كتاب زندگي، بشارت(1452)-هنرصدا

به‌گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومي رسانه ملي،طرح فراگير قرآن، كتاب زندگي بشارت(۱۴۵۲) امسال پس از سال‌ها انتظار كار خود را با مشاركت نهاد‌هاي مختلف آغازكرد و قرار است در اولين‌گام، علاقه‌مندان جزء سي قرآن كريم را حفظ شوند.

اين طرح در سه مرحله طراحي، و طي آن مقررشد تا بخشي از جزء سي در تابستان، بخشي در پاييز و بخشي در زمستان اجرايي شود. مشاركت رسانه‌ها، سازمان‌ها و تشكل‌هاي مردمي قرآني در طرح را مي‌توان نقطه قوت ديگري دانست كه به‌نوعي آغاز طرح ملي حفظ به‌شمار مي‌رفت و اين اتفاق، دلسوزان اين عرصه را براي تحقق تربيت ۱۰ ميليون حافظ قرآن دلگرم كرد.

راديو قرآن از جمله دستگاه‌هايي است كه در اين زمينه وارد عمل شده و در كنار ديگر رسانه‌ها و دستگاه‌ها، برنامه‌هاي ويژه‌اي طراحي كرده است و اين برنامه‌ها در كنار ديگر برنامه‌هاي تبليغي و آموزشي تقديم مخاطبان شد كه اغلب آن‌ها براي گروه سني جوان و نوجوان طراحي شده‌است.

البته اين شبكه راديويي از حدود ۱۸ سال پيش با برنامه آيه‌هاي زندگي، موضوع حفظ قرآن و غني‌سازي اوقات فراغت را در دستوركار قرار داد كه در ادامه طرح «قرآن، كتاب زندگي» همين راه را در راديو قرآن دنبال كرد. در ادامه، اين طرح با طرح شبكه قرآن، تلفيق شد و مشتركاً، برنامه‌ها را در يك محور واحد توليد مي‌كردند كه اين هم‌افزايي دو شبكه، مشاركت همه دستگاه‌هاي قرآني را در پي داشت.

احمد ابوالقاسمي مدير راديو قرآن، طرح «قرآن، كتاب زندگي» را تمرين عملي حفظ قرآن براي توده مردم دانست و گفت: طي اين طرح، طعم حفظ يك جزء براي فرد حاصل مي‌شود، به گونه‌اي كه ممكن است علاقه‌مندي به حفظ كل آيات نوراني كلام وحي براي وي ايجاد شود. همچنين اين طرح، ابداع راديو قرآن است كه در بين شبكه‌هاي راديويي با محور راديو قرآن اجرا مي‌شود.

وي حضور مؤسسات در اين طرح را از ملزومات كار دانست و در خصوص مشاركت دستگاه‌ها و نهادها در اين طرح گفت: به‌دليل اينكه اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان بيش‌تر است، سعي كرديم با بهره‌گيري از توانايي وزارت آموزش و پرورش و ۲۲ هزار كانون مساجد، به شكل ديگري اوقات فراغت آن‌ها را ساماندهي كنيم. همچنين همراهي پدر و مادرها با نوجوانان، در اين ايام موجب تشويق بيش‌تر جوانان و نوجوانان به حضور در اين دوره بوده‌است.

 احمد فراهاني، دبير طرح قرآن كتاب زندگي (بشارت ۱۴۵۲) درخصوص طرح گفت: «قرآن، كتاب زندگي» برنامه‌ايست كه از ۲ تيرماه امسال با محور حفظ جزء سي‌ام به روي آنتن راديو قرآن رفته است. اين برنامه ۱۶ سوره پاياني را از سوره ناس تا زلزال مبنا قرار داد و سعيش بر اين بود كه مخاطبان، اين سوره‌ها را در فصل تابستان حفظ كنند. اين برنامه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ از راديو قرآن از شبكه راديويي قرآن پخش شده است.

فراهاني از تداوم برنامه تا پايان سال خبر داد و گفت: سعي‌مان بر اين است كه از تابستان امسال، اين برنامه را در هر فصل ادامه دهيم و تا پايان زمستان، شنوندگان بتوانند، حافظ جزء سي‌ام قرآن شوند.

فراهاني با اشاره به ديگر بخش‌هاي برنامه «قرآن، كتاب زندگي» عنوان كرد: همچنين در يك بخش از برنامه نيز ترجمه قرآن توسط مسعود وكيل و در بخش ديگر كه به مفاهيم و معارف قرآن پرداخته شد؛ موضوعات معارفي با رويكرد اجتماعي اين سوره‌ها توسط كارشناسان مربوطه بيان ‌شد. به‌عبارت ديگر، در طول برنامه، علاوه بر حفظ آيات، روش‌هاي حفظ، ترجمه، معارف و مفاهيم آيات نيز بررسي شد.

وي از توليد هشت هزار و ۲۵۰ دقيقه برنامه دراين طرح، خبر داد و گفت: برنامه قرآن، كتاب زندگي با چهار هزار و ۹۹۰ دقيقه، مهر تابان با دو هزار و ۸۰ دقيقه و هديه‌هاي آسماني هم با ۹۷۰ دقيقه برنامه، مشاركت فعالي داشتند، همچنين ۲۶۰ دقيقه برنامه‌ هم اختصاصي براي پخش از ديگر شبكه‌هاي راديويي توليد شد.

دبير طرح ادامه داد: برنامه ۵ دقيقه‌اي به كارشناسي «معتز آقايي» آماده و هر روز از ۸ شبكه سراسري راديو تقديم مخاطبان شد. سؤال پيامكي طرح نيز هر روز در فواصل برنامه‌ها و فواصل پخش تقديم شنوندگان شد.

فراهاني تصريح كرد: برنامه صبحگاهي مهر تابان از شنبه تا چهارشنبه هر هفته به اين طرح در قالب آيتم‌هاي متنوعي پرداخت كه بدين شرح است: بخش كارشناسي حسين محمودي شامل تفسير سوره‌ها در بخشي با عنوان «امن و امان»، كارشناسي مهدي عباسي، كارشناس حفظ و بيان نكاتي در مورد حفظ سوره‌ها و احسان تقي‌زاده، بيان سبك زندگي از منظر علم روانشناسي.

دبير طرح قرآن كتاب زندگي افزود: برنامه «هديه‌هاي آسماني» نيز با هدف آموزش حفظ، روخواني و روان‌خواني جزء سي‌ام قرآن كريم براي كودكان و نوجوانان به همت گروه آموزش شبكه راديويي قرآن تقديم مخاطبان شد.

وي درخصوص مشاركت راديو‌هاي مختلف در طرح گفت: در اين طرح، هشت شبكه راديويي جوان، ورزش، پيام، نمايش، تهران، گفت‌وگو، ايران‌، فرهنگ و توليد چند رسانه‌اي معاونت صدا مشاركت داشتند كه در اين زمينه راديو ورزش با تبليغ طرح در برنامه‌ها و ميان برنامه‌ها، پخش روزانه مسابقه پيامكي طرح در برنامه‌هاي پرمخاطب، پخش برنامه‌هاي پنج دقيقه‌اي ويژه طرح در برنامه اذانگاهي مشاركت خوبي داشت و راديو فرهنگ هر روز صبح از ساعت ۷:۵۵ دقيقه تا ۸ صبح به اين طرح پرداخت.

فراهاني ادامه داد: راديو نمايش هم در طرح قرآن كتاب زندگي با روزي دو نوبت قبل از اذان ظهر و مغرب و مسابقه پيامكي با روزي سه نوبت پخش به كمك طرح آمد. همچنين راديو جوان در برنامه قرار، ويژه اذان ظهر و برنامه به رنگ سپيده ويژه اذان صبح دقايقي به موضوع طرح و حفظ جزء ۳۰ قرآن مي پرداختند.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.