Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 30151
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 08 آبان 1400 - 18:58 |

«مصیبت نامه عطار» در رادیو فرهنگ ورق می خورد

«مصیبت نامه عطار» در رادیو فرهنگ ورق می خورد

برنامه «شب های فرهنگ» شنبه ۸ آبان، بخش وصف پیامبر اکرم(ص) از کتاب «مصیبت نامه عطار» را بررسی می کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «شب های فرهنگ» با حضور اسماعیل منصوری لاریجانی و غلامحسین ابراهیمی دینانی، کتاب «مصیبت نامه عطار» و‌ بخش وصف پیامبر اکرم(ص) بررسی می‌ شود.

مصیبت نامه یکی از مثنوی‌های طراز معتبر و طراز اول شیخ عطار در عرفان است. این کتاب به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران حق بین، یکی از ریشه دارترین کتب عرفانی عطار است که به نحو بسیار موثر و حیرت آوری، به دنیا و مظاهر فریبندۀ آن شبیخون آورده و به انسان خواب زده در رهگذر ترسناک عمر، هشدار و آگاهی لازم را داده است.

عطار در این مجموعه سعی و کوشش سالکی را بازگو می‌کند که برای رسیدن به حق، به همه چیز متوسل می‌شود و از هر کسی یاری می جوید، بلکه بتواند به وصل حق نائل آید. آدمی زاده، همین که بالیده و برومند شد و اندیشه رسا و روشن یافت، به طلب حقیقت بر می خیزد و پس از چندی تلاش به پیر می رسد که او را دستگیری کند. رهرو به راهنمایی پیر نخست نزد جبرئیل می رود و از وی راز حقیقت و رموز معرفت را جویا می‌شود، لیکن جبرئیل با بیانی سوزناک و آتشین می‌گوید که او نیز در همین گرداب گرفتار است و راه به جایی نمی‌ برد.
سپس رهرو نزد پیر باز می‌گردد و قصۀ ناکامی خویش را باز می‌گوید و به ارشاد پیر خدمت میکائیل، اسرافیل و عزرائیل می‌ شتابد و اسرار آفرینش را جویا می‌شود و این بار نیز مقصود نایافته و ناکام باز می‌گردد، اما از پا نمی نشیند و سیر خود را در عرش، آسمان‌ها، آب، باد، خاک، آتش، جماد، نبات و حیوان دنبال می‌کند و لیکن از همه جا ناکام و نامراد باز می‌گردد. تا به خدمت پیامبران می رسد و به دامان نوح، ابراهیم، موسی و عیسی دست می زند و سرانجام به پیشگاه محمد مصطفی(ص)، آخرین و خاتم پیامبران راه می یابد و پیامبر راستین اسلام، اسرار توحید و رموز توحید را به او می آموزد و به او می‌گوید که باید پنج وادی را طی کند تا بتواند سیر انفس را به پایان برساند که این پنج وادی عبارتند از وادی حس، خیال، عقل، دل و جان و در وادی جان(روح) در مقاله چهلم، منظومه پایان می‌ پذیرد.
برنامه «شب های فرهنگ» را به تهیه کنندگی فریده گودرزی، ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.