Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 5920
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 26 اردیبهشت 1397 - 11:06 |

معاون صدا: يكي از مهمترين دغدغه ها در رسانه ملي توجه به زبان فارسي است

معاون صدا: يكي از مهمترين دغدغه ها در رسانه ملي توجه به زبان فارسي است

حميدرضا شاه آبادي، معاون صدا در مراسم پاسداشت زبان فارسي كه در راديو ايران برگزارشد، گفت: امروزه يكي از مهمترين دغدغه ها در رسانه ملي توجه به زبان فارسي است .

رادیو-معاون صدا-هنر صدا

به گزارش هنر صدا به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، در مراسم پاسداشت زبان فارسي كه ۲۵ ارديبهشت در راديو ايران برگزار شد، حميد شاه آبادي معاون صدا ، غلامعلي حداد عادل، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و جمعي از اهالي فرهنگ و مسئولان رسانه و فارسي آموزان كشورهاي خارجي از جمله كشور فرانسه ،تركيه و اسپانيا حضور داشتند.

معاون صداي رسانه ملي در اين مراسم با اشاره به اهميت زبان فارسي در ميان مسئولان كشور اظهار كرد: عزم جدي در ميان مديران رسانه ملي و عرصه فرهنگ كشور ، شخصيت هاي سياسي و فرهنگي نظام براي پاسداشت زبان فارسي وجود دارد و امروزه يكي از مهمترين دغدغه ها در رسانه ملي توجه به زبان فارسي است .

وي افزود: زبان فارسي به راحتي در اختيار ما قرار نگرفته است و افرادي صدها سال تلاش كردند كه امروز بتوانيم با زبان حافظ و سعدي صحبت كنيم و دچار تغيير نشده ايم و اين تلاش ها باعث شده كه اين ميراث گرانبها امروز در دستان ما قرار بگيرد.

حميدرضا شاه آبادي گفت: راديو كه از طريق واژگان با مخاطب ارتباط برقرار مي كند ،بايد برنامه ريزي شفاف و روشني در استفاده صحيح از زبان فارسي داشته باشد و بايد ارتقاء برنامه هاي مشاعره ،مسابقات و غيره در دستور كار ما باشد.

وي با اشاره به اينكه كار گروه «نويسندگي» در حال حاضر در معاونت صدا شكل گرفته، تصريح كرد: كساني كه ظرفيت راديو را مي شناسند بايد به رسانه خود كمك كنند تا رسانه ملي به وظيفه خود در صيانت از زبان فارسي عمل كند.

در ادامه اين مراسم غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي با تبريك روز حكيم ابوالقاسم فردوسي و پاسداشت زبان فارسي،گفت: چه كار كنيم كه پاسداشت زبان فارسي براي مسئولين سياسي به صورت مطالبه اي عمومي ايجاد شود، هر چند كه مقام معظم رهبري بيشترين حمايت را از زبان فارسي انجام داده اند و هيچ كس را به اندازه ايشان علاقمند به زبان فارسي نديده ام و ايشان به مسئولان تاكيد مي كنند كه زبان فارسي را حفظ كنند. مقام معظم رهبري اديب، شاعر و مترجم خوبي هستند. امام راحل هم همين طور بودند زماني كه ايشان زنده بودند ،كمتر كسي متوجه شعر ايشان بود .امام خميني (ه) در جواني كتابي را به زبان عربي نوشتند كه كتاب درسي حوزه است. ايشان ساده صحبت مي كردند و مسائل پيچيده جهاني را به زبان ساده تحليل مي كردند تا همه متوجه شوند، اميدوارم كه بقيه مسئولان هم به بزرگان كشور اقتدا كنند.

حداد عادل با اشاره به اينكه زبان و صداي ملت از راديو شنيده مي شود، تصريح كرد : توقع مي رود اين رسانه در راستاي زبان پخته و پرورنده همت گمارد. بنابراين اين مسئله كه پاسداشت زبان فارسي بايد از راديو باشد، طبيعي است.

وي در ادامه صحبتهايش با اشاره به قانون ممنوعيت از استفاده از واژه هاي بيگانه كه تصويب شده ،ولي اجرايي نشده است،گفت: اين قانون ،قانون خوبي است ولي نتيجه خوبي گرفته نشده است. بيماري همه گيري در بخش هايي از جامعه پديد آمده است كه مردم فكر مي كنند اگر به زبان فرنگي حرف بزنند اعتبار مي آورد و عده اي دچار فقر فرهنگي شده اند و از خود فرار مي كنند.

حدادعادل با اشاره به وظيفه راديو در پاسداشت زبان فارسي بيان كرد: راديو مي تواند از افرادي كه نزد مردم محبوبيت دارند و چهره شده اند، دعوت كند تا مردم را به پاسداري از زبان فارسي تشويق كنند، آن زمان است كه جوان ها پيروي مي كنند.

محمدجعفر محمد زاده مدير راديو ايران هم در اين مراسم گفت: زبان فارسي فصل مشترك ارتباط مردم ايران است و ميراث فرهنگي ،ادبي و تاريخي ما را سبب شده است، با ورود واژه هاي بيگانه حيات اين زبان به خطر افتاده است .وي تاكيد كرد: راديو برآن شد كه حركت ملي را طراحي كند و تلاش گسترده اي را شروع كرد و اين حركت آيين سخن نام گرفت . راديو ايران از مردم مي خواهد كه اشتباهات نوشتاري ،گفتاري و استفاده از كلمات بيگانه گزاشگران را يادآوري كنند و كلمه جايگزيني را به جاي واژه بيگانه پيشنهاد دهند.به حمدالله  نهادهاي فرهنگستان ادب و زبان فارسي ،شوراي تخصصي زبان و ادبيات فارسي ،نهادها و رسانه هاي ديگر با ما همكاري داشتند و اميد واريم اين تلاش ها به ثمر برسد.

در اين مراسم از شمسي فضل اللهي ، گوينده باسابقه راديو و بئاتريس كريستيناسالاس مترجم شاهنامه قدرداني شد.

در مراسم پاسداشت زبان فارسي راديو ايران از پوستر آيين سخن زبان فارسي و جلد سوم كتاب فرهنگ جامع زبان فارسي رونمايي شد. همچنين دانش آموختگان زبان فارسي از فرانسه و تركيه كه در ايران تحصيل مي كنند در اين مراسم صحبت كردند. اين مراسم در ويژه برنامه «كافه هنر» به طور زنده از راديو ايران پخش شد.

هنر صدا /حامد بهحتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.