Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 28431
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 24 مرداد 1400 - 16:47 |

معرفی «خاتون خاطره» و «کافه سیاه» در برنامه رادیویی

معرفی «خاتون خاطره» و «کافه سیاه» در برنامه رادیویی

کتاب «خاتون خاطره» در قالب سفرنامه تعلیمی و نمایش نامه سه اپیزودی «کافه سیاه»، امشب ۲۴ مرداد در برنامه «چاپخانه» رادیوفرهنگ معرفی می‌ شوند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چاپخانه» این هفته، مریم بیانی با غلامرضا خاکی، نویسنده کتاب «خاتون خاطره» گفت و گو می‌کند.

غلامرضا خاکی از جمله پژوهشگرانی است که نام او با حوزه مثنوی‌ پژوهی و مولوی پیوند خورده است. از وی تاکنون آثار متعددی درباره مولوی و همراهان و نزدیکان او منتشر شده، از «کیمیا» گرفته تا «مقیم دل» که اخیراً از سوی انتشارات معین روانه کتابفروشی‌ ها شده است.
خاکی در بسیاری از آثار خود تلاش می‌کند تا وجه جدیدی از زندگی و زمانه مولانا و همراهان او مانند شمس را پیش چشم مخاطب خود قرار دهد. او دست مخاطب را می‌ گیرد و در دالان‌ های تاریخ، زوایایی از زندگی خداوندگار عشق و عرفان را روشن می‌ کند که تا پیش از این، کمتر به آن پرداخته شده بود.
«خاتون خاطره» عنوان تازه‌ ترین اثر اوست که از سوی انتشارات کتاب پارسه تقدیم علاقه‌ مندان شده است. «خاتون خاطره» ره‌آورد سه سفر خاکی به قونیه است که در سه پرده روایت می‌ شود. او در این اثر برخلاف آثار پیشین خود در قالب یک سفرنامه، به روایت آنچه دیده و شنیده، می‌ پردازد. او خود قالب «خاتون خاطره» را سفرنامه تعلیمی می‌ داند، اثری که ممکن است برای خواهندگان کمال، نوعی خودشناسی را به همراه آورد.
همچنین همراهان این برنامه می‌ توانند شنونده گفت و گوی مصطفی محمودی با ابراهیم عادل نیا، نویسنده نمایش نامه «کافه سیاه» باشند.
«کافه سایه» عنوان نمایشنامه ای نوشته ابراهیم عادل نیا است. این نمایشنامه در سه اپیزود نگاشته شده و هر بخش در دوره زمانی متفاوت رخ می دهد.
این نمایشنامه در سی و سومین جشنواره بین‌ المللی تئاتر فجر تقدیر شده است و رتبه سوم نمایشنامه ‌نویسی سی‌ و یکمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه را در سال ۱۳۹۳ کسب کرده است. نمایشنامه «کافه سایه» نخستین بار توسط مجید واحدی زاده، کارگردان تئاتر اردبیل در جشنواره‌ های سوره ماه و جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت.
برنامه «چاپخانه» را پرویز جمالی با گویندگی زیبای لیدا وحیدی تهیه کرده که یکشنبه‌ ها ساعت ۲۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.