Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 29804
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 25 مهر 1400 - 11:27 |

معرفی دو اثر در «چاپخانه» رادیو فرهنگ

معرفی دو اثر در «چاپخانه» رادیو فرهنگ

نمایش نامه «هزار فرسنگ زیر دریا» و‌ کتاب «خانواده و کارکردهای عاطفی آن»، دو اثری هستند که برای معرفی به برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ رسیدند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، نمایش نامه «هزار فرسنگ زیر دریا» از شادی غفوریان و کتاب «خانواده و کارکردهای عاطفی آن» اثر صدیقه قاسمی، امشب ۲۵ مهر در برنامه «چاپخانه» معرفی می‌ شوند.

در این برنامه مریم بیانی با صدیقه قاسمی، نویسنده کتاب «خانواده و کارکردهای عاطفی آن» درباره این کتاب گفت و گو می‌ کند.
خانواده به مثابه بزرگترین سرمایۀ اجتماعی بشر، دارای کارکردهای مختلفی است. شهید بهشتی با تأکید بر کارکرد عاطفی خانواده، آن را محیطی دارای قداست، انسجام، آکنده از محبت و برخوردار از حق انتخاب گری می داند و بر این باور است که این ویژگی‌ها بدون تحقق کارکرد عاطفی به دست نمی آید. از دیدگاه وی، موضوعاتی مانند ولایت والدین بر فرزندان، ازدواج موقت و حتی موضوع چالش برانگیز تعدد زوجات، اگر درست فهم و تفسیر شوند، تحت تأثیر این کارکرد، نه تنها مانع ایجاد یک خانوادۀ سالم و اسلامی نیستند، بلکه نهاد خانواده را به مثابه یک جامعۀ انسانی کوچک، همواره از آسیب ها و تهدیدات اجتماعی مصون می دارند. صدیقه قاسمی در این کتاب سعی کرده پس از تببین دیدگاه شهید بهشتی درباره نهاد خانواده، به بررسی سه موضوع فوق با تأکید بر کارکرد عاطفی بپردازد.
همچنین همراهان این برنامه می‌توانند در بخش دوم برنامه، شنونده گفت و گوی مصطفی محمودی با شادی غفوریان، نویسنده نمایش نامه «هزار فرسنگ زیر دریا» باشند.
نمایش «هزار فرسنگ زیر دریا» با رویکردی روان‌شناختی، به تنهایی انسان معاصر در عصر تکتولوژی و ارتباطات می‌ پردازد.
شخصیت اصلی نمایش، پریچهر پاکان، تلفنچیِ سی و نه ساله و مجردی که قرار است با وصل شدن تلفن گویای اداره، پس از هجده سال از کارش تعدیل شود.
شخصیت اصلی داستان به دلایل خانوادگی و اجتماعی تاکنون موفق به یافتن زوجی مناسب برای خود نشده است و در مواجهه با خطر از دست دادن کار و در پی یافتن انگیزه‌ای تازه برای ادامه زندگی، به فکر می‌ ا‌فتد که با یک تور مسافرتی ویژه به سفری برود. اما نگهداری از برادر کوچکش که مبتلا به اوتیسم است، مانعی بزرگ برای این سفر محسوب می‌ شود.
برنامه «چاپخانه» را پرویز جمالی با گویندگی زیبای لیدا وحیدی تهیه می‌کند که یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ از رادیو فرهنگ دریافت می‌کنید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.