Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 35767
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 19 مرداد 1401 - 12:30 |

معرفی محدث بررگ جهان شیعه در «زادگاه» رادیوفرهنگ

معرفی محدث بررگ جهان شیعه در «زادگاه» رادیوفرهنگ

برنامه «زادگاه» امروز چهارشنبه ۱۹ مرداد با موضوع معرفی محمدبن خلیلان محدث بررگ جهان شیعه از رادیو فرهنگ پخش می شود.

برنامه « زادگاه» به بهانه معرفی مفاخر فرهنگی كشورمان در سفری رادیویی شنوندگان را با شهرها و ‌روستاهای كشور آشنا می كند.

در برنامه امروز «زادگاه» شنوندگان رادیو فرهنگ در سفر به ارومیه كه مدفن محمدبن خلیلان است با گوشه ای از زندگی این محدث بررگ جهان شیعه آشنا می شوند.
به استناد كتب روائی مهم شیعه ابو عبدالله محمد بن خلیلان از محدثین و راویان شیعه در عصر غیبت صغری و اوایل غیبت كبری امام زمان(عج) در قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری است.
به استناد كتب روائی مهم شیعه ابو عبدالله محمد بن خلیلان از محدثین و راویان شیعه در عصر غیبت صغری و اوایل غیبت كبری امام زمان(عج) در قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری است.
محمد بن خلیلان در بغداد كه در آن زمان آن را دارالسلام می‌خواندند ساكن بوده و احادیث ائمه(ع) را در آن سرزمین پخش می‌كرده است و در آن از مبلغان و مروجان فرهنگ مهدویت بود چنانچه درباره تاریخ مسعود حضرت مهدی(ع) و مادر نرجس خاتون(س) احادیثی را روایت كرده كه شیخ صدوق آنها را با واسطه در كتاب «كمال‌الدین و تمام‌النعمه» آورده است.
طبق روایات، محمد بن خلیلان را علمای پس از شیخ صدوق و شیخ طوسی و طبری، همانند حر عاملی در كتاب «اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات» و سیدهاشم بحرانی در كتاب «حلیله الابرار فی احوال محمد و آله الاطهار» و نیز در كتاب دیگرش «مدینه معاجز الائمه الاثنی عشر» و علامه مجلسی در «بحارالانوار» و عبدالله بحرانی اصفهانی در كتاب «عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقول» نقل كرده‌اند.
محمد بن خلیلان از تبار قریش و از ذریه عبد مناف جد بزرگوار پیامبر(ص) است و از نسل عموزادگان پیامبر(ص) محسوب می‌شود.
در آغاز قرن چهارم هجری، ارومیه شهری آباد و به دور از كشمكش‌های سیاسی و قدرت‌طلبی‌های رایج آن زمان بوده است و در قرن چهارم از آبادانی و فرهنگی غنی برخوردار بود و به نظر می‌رسد محمد بن خلیلان برای كسب علم و حدیث در سفر بوده كه در این بین از دنیا رفته است.
مضجع مطهر محمد بن خلیلان بیش از هزار سال است كه در قبرستان تاریخی كنار شهر ارومیه قرار داشته و از قرون گذشته نام این قبرستان به محمد خلیلان مشهور است و در حال حاضر تنها اثر باقی مانده از این قبرستان بنای تاریخی بقعه محمد بن خلیلان است كه با قدمت و معماری مربوط به عصر صفوی احداث شده است.
گفتنی است ،شناسایی این بقعه حاصل سالها مطالعه، تحقیق و مشاهده میدانی محمد رضا آبرون نویسنده و پژوهشگر علوم دینی در استان آذربایجان غربی است كه سالهای بسیاری از عمر خود را صرف تحقیق و شناسایی پیرامون این بقعه كرده است.

مستند « زادگاه» را شنبه ، یكشنبه و دوشنبه و چهارشنبه به تهیه كنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۰:۴۵ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.