Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 14756
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 04 آذر 1398 - 11:42 |

معرفی «کلیله و دمنه در گذر تاریخ» در «چاپ اول» رادیو فرهنگ

معرفی «کلیله و دمنه در گذر تاریخ» در «چاپ اول» رادیو فرهنگ

برنامه «چاپ اول» دوشنبه ۴آذر ماه به معرفی و نقد و بررسی کتاب « کلیله و دمنه در گذر تاریخ» اختصاص دارد .

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ ؛ در برنامه «چاپ اول» دوشنبه۴ آذرماه «مریم بیانی» کارشناس مجری این برنامه درباره کتاب « کلیله و دمنه در گذر تاریخ» با « علیرضا حسینی» یکی از نویسندگان این کتاب گفتگو میکند.
کلیله و دِمنه کتابی‌ است از اصل هندی که در دوران ساسانی به فارسی میانه ترجمه شد. کلیله و دمنه کتابی پندآمیز است که در آن حکایت های گوناگون (بیشتر از زبان حیوانات) نقل شده ‌است. نام آن از نام دو شغال با نام های کلیله و دمنه گرفته شده ‌است. بخش بزرگی از کتاب اختصاص به داستان این دو شغال دارد. اصل داستان‌های آن در هند و در حدود سال‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ پیش از میلاد به وقوع می ‌پیوندند. کتاب کلیله و دمنه از جمله آن مجموعه‌ های دانش و حکمت است که مردمان خردمند قدیم گرد آوردند و به هرگونه زبان نوشتند و از برای فرزندان خویش به میراث گذاشتند و در اعصار و قرون متمادی گرامی می‌ داشتند، می ‌خواندند و از آن حکمت عملی و آداب زندگی و زبان می ‌آموختند. در این مجموعه سعی شده تا با تاتیرات این کتاب در مقاطع مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن در ایران آشنا شویم.
« کلیله و دمنه در گذر تاریخ» نوشته «علیرضا حسینی» و «نرگس جابری نسب» به چاپ رسیده است .
«چاپ اول» برنامه ای از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که از شنبه تا چهارشنبه هرروز یکی از تازه های نشر را معرفی کرده و در گفتگو با نویسنده یا مترجم آن اثر ،کتاب را مورد نقد و بررسی قرار می دهد .
برنامه «چاپ اول» را امروز با اجرای «مریم بیانی» و تهیه کنندگی پرویز جمالی ساعت ۱۲:۴۵ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.