Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 34799
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 17 خرداد 1401 - 19:42 |

نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی با همکاری رادیو فرهنگ برگزار می شود

نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی با همکاری رادیو فرهنگ برگزار می شود

مسئول روابط عمومی رادیو فرهنگ از پخش زنده نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی که همزمان با بزرگداشت “حمید سبزواری” پدر شعر انقلاب برگزار می شود از این شبکه رادیویی خبر داد.

سید حمیدسیدقاسمی مسئول روابط عمومی شبکه رادیویی فرهنگ ضمن اعلام این خبر گفت: رادیو فرهنگ به مناسبت بزرگداشت مرحوم حمید سبزواری، نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی را پوشش می دهد.

وی توضیح داد :سبزوار زادگاه و مدفن پدر شعر انقلاب اسلامی است ‌ودر سالروز در گذشت وی رادیو فرهنگ مراسم نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی را همزمان با روز بزرگداشت آن شاعر فقید در روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد روی آنتن می برد .
سید قاسمی افزود: این برنامه به همت برنامه سازان گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ تدارک دیده شده و در بخش های مختلف تقدیم شنوندگان می شود.
وی با اشاره به اینکه دراین مراسم کتابی با عنوان «سرود سرو آزادگی» در بخش علمی این همایش رونمایی میشود ادامه داد: پخش نشست تخصص یازشناسی و آسیب شناسی شعر انقلاب، رونمایی از پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت استاد سبزواری ، تجلیل از جمعی شاعران پیشکسوت شعر انقلاب اسلامی نیز از دیگر بخش های این برنامه است.

سید قاسمی در خصوص مهمانان احتمالی این مراسم بیان داشت : در این همایش ملی شخصیت های برجسته سیاسی و علمی کشور از جمله وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی ، معاون رییس جمهور، رییس حوزه هنری کشور، معاون فرهنگی وزیر علوم، معاونین صدا و سیما، استاد علیرضا قزوه و شماری از استادان زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات پایداری از سراسر کشور حضور خواهند داشت .

مسئول روابط عمومی رادیو فرهنگ به زمان پخش و برگزاری این مراسم نیر اشاره داشت و گفت : رادیو فرهنگ‌در روزهای ۲۱ و ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱ مصادف با ایام رحلت این شاعر انقلابی از ساعت ۱۷:۰۰ مشروح این همایش را روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و‌موج‌ای ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز پخش می کند و از طریق پایگاه اطلاع رسانی شبکه به نشانی http://radiofarhang.ir نیز پخش زنده و تصویری مراسم قابل دریافت است.
گفتنی است این همایش ملی با همکاری رادیو فرهنگ‌، مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما ،فرمانداری، نمایندگان مجلس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره صمت، اصناف، نیروی مقاومت بسیج و … برگزار می شود.
حسین آقاممتحنی مشهور به حمید سبزواری در سال ۱۳۰۴ در سبزوار به دنیا آمد. او شاعر اشعار مختلف حماسی و عرفانی اعم از قصیده، غزل، دوبیتی، رباعی و شعر نو بود که به دلیل سرودن بخشی از جاودانه‌ترین تصنیف‌های دوران آغاز انقلاب به «پدر شعر انقلاب» مشهور شد.

یکی از مشهورترین آثار او چکامه «همپای جلودار» است که با دکلمه فرج‌الله سلحشور و خوانندگی حسام‌الدین سراج اجرا شده است. «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» یکی دیگر از آثار مشهور اوست.
سبزواری، بامداد روز جمعه ۲۲ خرداد سال ۱۳۹۵ در بیمارستانی در تهران درگذشت و پیکرش در زادگاهش به خاک سپرده شد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.