Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ - 14 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45174
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 12 آبان 1402 - 15:53 |

نگاهی به آیین جشن برداشت زعفران در «فرهنگ مردم» رادیو

نگاهی به آیین جشن برداشت زعفران در «فرهنگ مردم» رادیو

برنامه «فرهنگ مردم» جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از آیین‌ها، سنت ها و فرهنگ مردم ایران می‌گوید.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان کرد: این هفته (۱۲ آبان)  در برنامه از جشن شکرگزاری زعفران خواهیم گفت.

زعفران طلای سرخ و ادویه‌ای ارزشمند در سرتاسر جهان است. بیشتر غذاهای آسیایی و اروپایی مزین به رنگ و طعم دل‌نشین زعفران است. خراسان مهد رویش و زایش گل‌های ارغوانی زعفران و بزرگ‌ترین تولیدکننده این ادویه در جهان به شمار می‌رود. به همین دلیل سالانه جشن برداشت زعفران به عنوان شکرگزاری از تولید این محصول و معرفی آن به مردمان مناطق دیگر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: زمان کشت زعفران از مرداد تا شهریور ماه و زمان برداشت آن در آبان ماه است. کشاورزان ساعت طلایی در برداشت زعفران را قبل از طلوع خورشید می‌دانند. چراکه با روشن شدن آسمان و تابش نور خورشید به گل‌های زعفران، عطر و طعم آن تغییر می‌کند. در نیمه دوم آبان ماه که تقریبا تمام زعفران‌ها چیده شده‌اند، زمان برگزاری جشن برداشت زعفران است.

این تهیه کننده رادیویی افزود: حسن مختاری نویسنده و شاعر ارجمند خراسان جنوبی شعری در مورد زعفران در برنامه می خواند.

فقیه میرزایی در خصوص بخش های دیگر برنامه به معرفی هنر‌ها و صنایع دستی مردم کرمان از جمله قالی‌بافی و پته‌دوزی اشاره کرد.

گفتنی است «فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری مریم حق‌نظری و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.