Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 32857
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 04 اسفند 1400 - 17:51 |

نگاهی به ثبت ملی دانش و مهارت هنر قالی بافی نهاوند در «هفت اورنگ» رادیو فرهنگ

نگاهی به ثبت ملی دانش و مهارت هنر قالی بافی نهاوند در «هفت اورنگ» رادیو فرهنگ

« هفت اورنگ» رادیو فرهنگ چهارشنبه ( ۴ اسفندماه) میزبان کارشناسانی است تا ثبت ملی دانش و مهارت هنر قالی بافی نهاوند را بررسی کنند.

دربرنامه هفت اورنگ که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد این هفته به ثبت ملی دانش و مهارت هنر قالی بافی نهاوند پرداخته می شود .

در این برنامه؛ زهرا شیرزادی (کارشناس توسعه و ترویج صنایع دستی)، ضمن گفتگو در رابطه با دانش و مهارت هنر قالی بافی نهاوند در شب میراث ناملموس به بررسی اهمیت آن به عنوان میراثی ناملموس می پردازند .
شهرستان نهاوند نگین انگشتری غرب کشور با تاریخ و تمدنی کهن که هویت بخش قسمت بزرگی از تاریخ ایران زمین است در عرصه تمدن، فرهنگ و آثار باستانی و منابع طبیعی بویژه در صنایع دستی حرف ها و ناگفته های زیادی دارد که تا کنون کمتر به آن توجه شده است.
میان هنرهای متفاوت صنایع دستی که در حال حاضر در نهاوند رایج است هنر فرش بافی نهاوند با برندهای معروف و تاریخی احساس و ذهن آدمی را به عمق هنر و زیبای نهفته در فرش می برد.
فرش پا زیریک که در دوره های قدیم و صدر اسلام که نقش و طرح آن الهام گرفته از طبیعت است که نشان می دهد فرش بافی نهاوند با تاریخ و تمدن و فرهنگ این شهر گره خورده است و شهرت قالیهای دست باف نهاوند به گونه ای است که حتی برخی از تولیدات به نام اندازه آنها و به عبارت های فارسی: ذرع و نیم، یا ذرع و چارک و غیره شناخته می شوند.
به همت بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس مهارت قالیبافی نهاوند در فهرست میراث معنوی کشور توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان پیگیری و ثبت ملی شده است.
برنامه هفت اورنگ را به همت گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی، نویسندگی و پژوهش ، ‌مشاور محتوایی سید حامد موسوی، ساعت ۲۱:۰۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.