Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 29027
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 22 شهریور 1400 - 11:54 |

نگاهی به طراحی لباس از نقوش سنتی ایرانی-اسلامی در «زرجامه» رادیو

نگاهی به طراحی لباس از نقوش سنتی ایرانی-اسلامی در «زرجامه» رادیو

برنامه «زرجامه» شبکه رادیویی فرهنگ امروز به بررسی اثربخشی فرهنگی و زیبایی نقوش سنتی ایرانی-اسلامی درطراحی لباس اختصاص دارد .

در برنامه « زرجامه » امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه با حضور دکتر حدیدی اهمیت و نقش استفاده از نقوش اسلیمی در طراحی بررسی می شود لباس علاوه بر پوششی برای بدن، به عنوان نمادی از فرهنگ و هویت ملی در هر جامعه محسوب می شود . به عبارت دیگر لباس یکی از مهمترین نمادها و مولفه های فرهنگی در یک کشور است. یکی از مهم ترین مولفه های مرتبط با هویت، پوشاک افراد جامعه است که بی شک با دیگر عناصر، ارتباطی تنگاتنگ دارد، از آنها اثر می پذیرد و بر آنها اثر می گذارد.همچنین هنر در یک ارتباط دو سویه با فرهنگ، از آن تاثیر می پذیرد و بر آن اثر می گذارد .نقش آفرینی و هنرنمایی در تزیین پارچه و لباس با استفاده از ویژگی های منحصر به فرد هنرهای سنتی سابقه ای کهن در ایران دارد. امروزه بیشترین محل استفاده از هنرهای تزیینی زیر مجموعه ی نساجی سنتی،تزیین پوشاک می باشد. در برنامه « زرجامه» با فرض بر اینکه بین فرهنگ و نقوش سنتی استفاده شده در پوشاک زنان از لحاظ معنا و مفهوم رابطه ایی وجود دارد به این موضوع که معنا و مفهوم نقوش سنتی در لباس چه اهمیتی دارد پرداخته می شود.
نوع و نحوه به کارگیری هنرها و نقوش سنتی و رموز موفقیت هنرهای سنتی ، بررسی نقوش سنتی ایرانی و‌اسلامی در طراحی مد و لباس از جمله محورهایی است که در این برنامه به آنها اشاره می شود.
برنامه«زرجامه» را می توانید دوشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از شبکه رادیویی فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.