Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 39132
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 29 دی 1401 - 5:01 |

نگاهی دیگر به شاعران قفقاز در «پارسی گویان» رادیو ایران

نگاهی دیگر به شاعران قفقاز در «پارسی گویان» رادیو ایران

برنامه «پارسی گویان» پنج شنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، سیده زهرا صالحی تهیه كننده برنامه «پارسی گویان» بیان كرد: در برنامه این هفته پنج شنبه ۲۹ دی، در ادامه شناخت اجمالی شاعران قفقاز، با حضور دكتر محمد جعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی با شاعران دیگری از این منطقه و نیز نمونه شعر آنها آشنا خواهیم شد.
وی ادامه داد: دكتر محمدجعفر محمدزاده كارشناس و پژوهشگر این برنامه ابتدا از مقرب باكویی كه از شاعران پارسی‌گوی اهل باكو است، (باكو را قبل از جدایی از ایران بادكوبه/ باكویه و یا باكوهمی‌گفته‌اند)
و سپس از نجم الدین حمدان سیمگر، اثیرالدین اخسیكتی و تاج‌الدین اخلاطی می گوید.
صالحی افزود: این پژوهشگر زبان فارسی سپس درباره شهر دربند می‌گوید كه مركز شهرستانی به همین نام است و اكنون دومین شهر جمهوری داغستان است و در روزگاران دراز جزو سرزمین‌های ایران بوده كه در معاهده گلستان از ایران جدا شده است و زبان بومی بیشتر مردم آنجا تاتی است و نجم‌الدین حمدان سیمگر برجسته‌ترین شاعر پارسی‌گوی این شهر است.
و در پایان كارشناس برنامه پارسی‌گویان از اثیرالدین اخسیكتی دیگر شاعر پارسی‌گوی شناخته‌شده كه در اصل اهل شمال شرق بوده و به شمال غرب ایران مهاجرت كرده نام می‌برد. تاج‌الدین اخلاطی هم شاعری اهل اخلاط، شهری در كرانه غربی دریاچه وان، بوده است كه در ادامه شنوندگان با او و شعرش آشنا می‌شوند.
صالحی تصریح كرد: تینا میركریمی گزارشگر برنامه با فارسی آموزان اهل سلیمانیه عراق گفت و گویی را آماده كرده و به روال هر هفته بازگویی قصه‌ای از شاهنامه و این هفته بررسی خان ششم را از زبان فرزانه شكر اللهی خواهیم شنید
وی در پایان افزود: در قسمتی دیگر از برنامه هم فرزانه قربانی یكی از شاعران اهل قم در رابطه با وظیفه‌ی شاعران در پاسداشت زبان فارسی سخن می‌گوید و سپس شنوندگان را مهمان شعر آیینی خود می‌كند.
گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه كنندگی سیده زهرا صالحی و با حضوردكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.