Wednesday, 22 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳ - 15 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45326
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 17 آبان 1402 - 14:45 |

«نگین» رادیو به یاد پدر چشم پزشکی نوین ایران

«نگین» رادیو به یاد پدر چشم پزشکی نوین ایران

برنامه امروز «نگین» که به معرفی آثار نخبگان، برجستگان و دانشمندان ایرانی می‌پردازد به زندگی و کارنامه درخشان «پروفسور محمدقلی شمس ملک آرا» از پیشگامان مبارزه با تراخم در ایران، بنیان‌گذار بیمارستان چشم‌پزشکی فارابی و مؤسس انجمن چشم‌پزشکی ایران و نشریه تخصصی چشم‌پزشکی می پردازد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، عبدالله علایی تهیه کننده برنامه «نگین» بیان کرد: چهارشنبه هفدهم آبان ماه، مروری بر زندگی و کارنامه درخشان « پروفسور محمدقلی شمس ملک آرا» خواهی داشت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۱۱، پیش از تأسیس دانشگاه تهران، «دکتر شمس» به دعوت وزیر معارف به ایران بازگشت و به تدریس در مدرسه طب دارالفنون مشغول شد. در آن سال‌ها در مناطقی جنوبی ایران بیماری تراخم به شدت شیوع داشت به‌طوری که شوشتر را شهر کوران می‌خواندند. «دکتر شمس» پس از بازدید از این مناطق برای همیشه از بازگشت به فرانسه صرف نظر کرد. او در تهران پژوهش روی درمان تراخم با برق را پی گرفت و با حرکت دادن الکترودی کروی شکل روی ملتهمه و قرنیه موفق به درمان تراخم شد. این روش در سال ۱۹۵۰ در کنگره انجمن ضد تراخم در لندن عرضه شد.

علایی افزود: او که تا آخرین روزهای زندگی در سن ۹۲ سالگی مشغول معالجه بیماران بود سرانجام پس از ۶۵ سال تحقیق پژوهشی و خدمت به مردم در بیست و سوم شهریور ماه سال ۱۳۷۵ در سن ۹۲ سالگی با کوله باری از علم و معنویت چشم ازجهان فرو بست.

علاقه مندان می توانند برنامه «نگین» از شنبه تا چهارشنبه به تهیه کنندگی عبدالله علایی، اجرای فاطمه آل‌عباس و حسن همایی و به قلم دکتر محسن شاه رضایی ساعت ۱۴:۵۵ از رادیو ایران بشنوند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.