Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 41749
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 10 خرداد 1402 - 14:03 |

«هنرنامه» رادیو فرهنگ یادواره ای برای هنرمندان کشور

«هنرنامه» رادیو فرهنگ یادواره ای برای هنرمندان کشور

برنامه «هنرنامه» پنجشنبه ۱۱ خرداد بخش های متنوعی دارد که محور اصلی آن درباره «یاد هنرمندان» است.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، هنرنامه از زوایایی به مقوله‌های فرهنگی و هنری می‌پردازد که در دیگر برنامه‌های شبکه رادیویی فرهنگ کمتر از آن زاویه پرداخته می‌شود و گذری بر فرهنگ، هنر و ادب در عرصه داخلی و بین المللی دارد و در هر برنامه یک ساعته گروه برنامه ساز با حضور مجری مولف برنامه به موضوعاتی از قبیل چهره‌ها و مفاخر فرهنگی، آثار برجسته فرهنگی، ادبیات و هنر کلاسیک، موسیقی و سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و….و راویان آن می‌پردازد ‌و در این هفته ۴ خرداد که از ساعت ١٥:٠٠ پخش می‌شود، استاد باقر خلیلی به غزلیات حافظ تفأل می زند.

در هنرنامه این هفته حمیده رستگار دوست درباره “ابوالحسن صدیقی” نقاش و عکاس و مجسمه ساز برجسته عرصه هنر و از شاگردان ممتاز کمال الملک معروف به میکل آنژ مشرق زمین مطالبی را بیان می‌کند. ابوالحسن صدیقی، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی در سال ۱۲۷۳ در محله‌ی اودلاجان تهران متولد شد. او پس از گذراندن دوران ابتدایی، به مدرسه‌ی آلیانس رفت و به تحصیل در رشته نقاشی پرداخت. او برای ادامه‌ کار به کلاس‌های کمال‌الملک در مدرسه‌ی صنایع مستظرفه رفت و با هنرش، او را تحت تأثیر قرار داد. مدتی بعد صدیقی به مجسمه‌سازی علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت آن را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کند. پیش از صدیقی، هیچ استادی در این زمینه در ایران فعالیت نکرده بود. او ۲۰ آذرماه سال ۱۳۷۴ پس از یک عمر فعالیت هنری درگذشت.

بخش دیگر برنامه صحبت از هنرمند برجسته موسیقی “محمود رحمانی پور” ، آهنگساز و نوازنده عود است؛ نخستین اجرای محمد رحمانی‌پور خارج از هنرستان، در ارکستر وزارت فرهنگ و هنر (علی‌محمد خادم‌ میثاق) بود و پس از آن در سال ۱۳۳۲ به رادیو راه یافت و در ارکستر بزرگ برنامه گلها در کنار هنرمندانی چون: علی تجویدی، جواد معروفی، زرین پنجه و افتتاح با همکاری برادرش احمد رحمانی‌پور که تار می‌نواخت، قرار گرفت. همچنین در ارکستر عبدالله جهان‌پناه و ارکستر سازهای ملی به سرپرستی مهدی مفتاح به اجرای برنامه پرداخت. او همچنین در برنامه نوایی از موسیقی ملی به سرپرستی منوچهر جهانبگلو با حضور نوازندگانی مانند: اسدالله ملک، مجید نجاحی، جهانگیر ملک، فریدون حافظی، حسین همدانیان و حسن ناهید حضور داشت. محمد رحمانی‌ پور همچنین در برنامه (اف ام) رادیو برنامه دوم و ارکستر آن به سرپرستی همایون خرم، شرکت و خوانندگانی نظیر: اکبر گلپایگانی، محمود محمودی خوانساری، حسین خواجه امیری (ایرج)، عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان را همراهی می‌کرد. او بیش از ۲۲ سال معلم موسیقی و سرود مدارس بود. محمود رحمانی پور، نوازنده پیشکسوت عود ۱۲ بهمن ۱۳۹۶در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت. گفتگو با نیما نیازمند، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در مورد وضعیت بافت و بناهای تاریخی در شهر تهران و معرفی خانه تاریخی مهربان محله عودلاجان تهران از دیگر بخش های این برنامه است.

«هنرنامه» را پنجشنبه‌ها از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی «حسین رحمانی» و اجرای کارشناسی «حامد موسوی» روی موج اف ام‌ردیف۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.