Sunday, 12 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 5 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 31350
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو صبا تاریخ انتشار : 26 آذر 1400 - 11:24 |

هنر حوله بافی در «مثل ساعت» رادیو صبا

هنر حوله بافی در «مثل ساعت» رادیو صبا

برنامه مثل ساعت با نگاهی طنز به بررسی صنعت و هنر حوله بافی در كشور می پردازد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا ،برنامه “مثل ساعت” با هدف پرداختن به شعار سال در هفته آینده به بررسی صنعت و هنر حوله بافی می پردازد.
هنر صنعت پارچه بافی از گذشته های دور در استان خراسان جنوبی از رواج نسبتاً خوبی برخوردار است كه ابریشم بافی، حوله بافی، اِحرامی بافی، بَرَك بافی، كرباس بافی، چادر شب بافی، سیاه چادر بافی، جاجیم بافی جزء رشته های بومی و اصیل منطقه در گروه نساجی سنتی به شمار می آید طیف وسیعی از پارچه های سنتی بافته شده همچون هنر حوله بافی قدیفه، چادرشب و سارق، از قدیمیترین صنایع دستی خراسان جنوبی است كه بر اساس شواهد تاریخی سابقة آن در ایالت قهستان به قرنهای ابتدایی اسلام میرسد.
یكی از انواع بافت سنتّی كه ویژه خراسان است و ثبت جهانی شده است، حوله بافی، توبافی یا تون بافی است. حوله بافی خراسان تقریباً در تمام روستاهای خراسان جنوبی مرسوم و شناخته شده است. توبافی هنر تولید پارچههایی نرم و لطیفی در طرحها و رنگهای متنوع است. پارچههای تولید شده در این نوع پارچه بافی سنتی كه در آن تنها از دست وپا استفاده میشود، پارچههای پنبهای بسیار ظریف بافته میشوند و به دلیل رطوبت بالایی كه محصول نهایی جذب میكند این هنر حوله بافی نیز نامیده میشود كه از آن برای تولید حوله دست و صورت دستبافت نیز استفاده میگردد.

این برنامه با نگاهی طنز با پنج محور مواداولیه ، تسهیلات و پشتیبانی ، تجهیزات ، فروش و صادرات ، مقررات و مجوزها «هنر و صنعت حوله بافی» را مورد بررسی قرار می دهد.

“مثل ساعت ” هر روز از شنبه تا چهارشنبه با بازیگری اسیه گرجی، رضا شجاعی،فرزاد شیر محمدی و تهیه كنندگی مینا ملائی ساعت ۱۲:۴۵ از رادیو صبا پخش می شود

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.