Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 14596
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو تاریخ انتشار : 27 آبان 1398 - 13:21 |

وقتی رادیو رنگ و بوی کتاب و کتابخوانی می گیرد

وقتی رادیو رنگ و بوی کتاب و کتابخوانی می گیرد

همزمان با فرارسیدن هفته کتاب و کتاب خوانی ،رادیو ویژه برنامه‌هایی را در راستای فرهنگ مطالعه و اهمیت دادن به کتاب و کتابحوانی در جامعه پخش می‌کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا ، روز بیست و چهارم آبان ماه هر سال آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است و کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت و یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست، کتاب، همچون خورشید، فضای زندگی را روشن می¬کند و به همگان نور، شور و گرما می بخشد. در روزگار پیشرفت های چشم گیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری و فرهنگ نیز کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده که گسترده تر و تازه تر شده و جلوه¬هایی پایدارتر یافته است و بی¬گمان آنان که گامهای بلندی در پیشرفتهای گوناگون برداشته اند، هرگز با کتاب و کتاب خوانی بیگانه نبوده اند. آنها مطالعه را به عنوان عنصری اصلی و ضروری در زندگی خود دانسته و آن را برای بازتاب نور، جلوه و جمال فرهنگ بر دل های همه جهانیان برای تحولی اساسی مناسب دانسته اند.
اسلام نیز مانند سایر ادیان الهی و به وضوح دین اندیشه و معرفت، دانش و معنویت است و می¬توان چنین عنوان داشت: آیین آسمانی ما، پرچمدار کتاب و کتاب خوانی در زمین است و این حقیقت، با اندک کاوشی در لابه لای ورق زرین تاریخ اسلام به خوبی نمایان خواهد شد. در واقع تأثیر کتاب در صدور اندیشه و فکر، انکارناپذیر بوده و تنها راه انتقال علوم گذشتگان به این عصر محسوب می¬شود که در روایات نیز برآن تأکید فراوان شده است. با این توصیف، ما وارثان فرهنگ پویا و تمدن والای اسلامی، برای تحقّق آن فرهنگ، باید به کتاب و کتاب خوانی اهمیت داده و کتاب را به عنوان یک کالای تأثیرگذارِ فرهنگی و معنوی، ارج نهیم.
رسانه های جمعی و به خصوص رسانه ملی نقش موثر و سازنده ای را در ترویج فرهنگ مطالعه و اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی در جامعه به عهده دارند. رادیو نیز به عنوان رسانه¬ای تأثیرگذار با بهره¬گیری از زبان هنر و به کارگیری قالبها و ساختارهای متنوع رادیویی ضمن تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور به بسترسازی برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه کمک خواهد کرد.
بنا به این گزارش شبکه¬های رادیویی در مجموع با ۹۴۶ برنامه، ۸۵ عنوان و به مدت ۲۳۰ ساعت به موضوع “هفته کتاب” می پردازند که از این میزان برنامه، ۱۲۰ برنامه در قالب ۶ عنوان و به مدت ۱۷ ساعت به صورت ویژه خواهد بود.
ویژه برنامه های رادیو در هفته کتاب
از ویژه برنامه های رادیو به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی می توان به برنامه های «رادیو همراه»با موضوع روز کتاب و کتابخوانی از رادیو جوان، « نقد کتاب» با هدف ارتقای بینش عمومی از طریق نقد و بررسی کتب منتشر شده در حوزه ورزش از رادیو ورزش «زورق خیال» و « جاده جنگ» با موضوع کتاب گویای دفاع مقدس از رادیو نمایش ، و «ویژه هفته کتاب» با معرفی شخصیت مفسر کبیر علامه طباطبایی، ویژگی انحصاری کتاب المیزان وترویج کتابخوانی در مردم از رادیو قرآن و « کتاب گویا- روایی» در همین زمان از پایگاه ایرانصدا اشاره کرد.
اشاره کرد.

از نمایشگاه کتاب تا «رادیو کتاب»
رادیو نمایش ضمن حضور در نمایشگاه کتاب با اجرای ویژه برنامه میدانی «گیومه» و تهیه گزارش های مردمی و مصاحبه با مسولین برگزاری نمایشگاه کتاب به اهمیت مطالعه و کتابخوانی در جامعه می پردازد ضمن اینکه رادیو کتاب ویژه برنامه ای را از محل خانه کتاب پخش می کند.
سایر برنامه های شبکه های رادیویی بدین شرح می باشد: «تالار آیینه» با معرفی رمان های برگزیده جهان و ایران ، «فرهنگ مردم» با بیان جایگاه کتاب در فرهنگ مردم با رویکرد ادبیات شفاهی ، ضرب المثل ها و قصه ها ، «راه شب بامدادچهارشنبه و جمعه» با معرفی کتاب هایی با محوریت سواد زندگی ،«کافه هنر» درباره فرهنگ کتاب خواندن، «سلام صبح بخیر» در گفتگو با مسئولان مربوطه در زمینه برنامه های هفته کتاب،«خانه و خانواده» با بازخوانی بخش هایی از یک کتاب توسط شنوندگان ، «ایرانشهر» و گزارش هایی با این موضوع فرهنگی ،«خاص باشید» بررسی وضعیت اقتصاد نشر در ایران ،«تقویم تاریخ» و پرداختن به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی از رادیو ایران پخش می شود.
برنامه های « صبح به وقت فرهنگ» و بیان ویژگیهای یک کتاب خوب و تاثیرگذار و راههای علاقمند کردن فرزندان به کتابخوانی،« کتاب بان» با معرفی و اطلاع رسانی سازمان ها و سمن های خیریه در حوزه کتاب ،«چاپ اول» با معرفی کتاب های چاپ اولی ایران و جهان ،«دست به نقد» با گفت وگو با دست اندرکاران حوزه کتاب، و «کتابک» با تشویق به فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و تعریف غیر مستقیم نقش والدین در این امر مهم،
« سکوت کتاب» با بررسی آسیب های موجود در صنعت نشر،« نام آوران ایران زمین» گفتگو با کتابداران مشهور و برجسته ایران،« خنیاگران» گفتگو با مولفین و پژوهشگران آثار مکتوب حوزه موسیقی،«نیمکت» و آموزش شیوه های مطالعه برای سنین مختلف و رعایت نکات بهداشتی در هنگام مطالعه،«و «جهان ترجمه» آشنایی با وضعیت ترجمه در ایران و جدیدترین آثار ترجمه شده در بازار نشر، «سیم و زر» نقد کتاب های تازه انتشار و « شنیدنی های تاریخ» معرفی چندکتابخانه معروف و تاریخی و بررسی تاریخ کتاب از رادیو فرهنگ پخش می شود .
«فصل نو» از برنامه های رادیو جوان است. رادیو معارف مستند «پنجره» را به همین مناسبت پخش می کند و در «گفتگوی ۲۱» به تبیین برنامه های هفته کتاب می پردازد.همچنین رادیو تهران در برنامه «صد ثانیه با کتاب» به معرفی یک کتاب می پردازد.
: رادیو سلامت نیز در برنامه های « یک روز یک کتاب» و «داستان ها و آدم ها» به معرفی کتاب در حوزه روانشناسی
می پردازد.همچنین رادیو گفتگو در برنامه های «گفت و گوی فرهنگی» با نقش رسانه در مطالعه و کتابخوانی، رسانه وسرانه مطالعه، روز کتاب وکتابخوانی، دلایل کاهش مطالعه و تاثیرات فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه و « هشتک گفت و گو» کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی، چالش ها و راهکارها و « ترنج» چگونگی ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده ها می پردازد. رادیو قرآن نیز در « صفحه تقویم» به مناسبت روز بزرگداشت شخصیت علامه طباطبایی به خدمات ایشان در حوزه قرآن می پردازد.ضمن اینکه در کلیه پخش های رادیو پیام اطلاع رسانی در مورد هفته ی کتاب و کتابخوانی، توجه به فرهنگ کتابخوانی، ارائه نکاتی در مورد کتابخوانی(بصورت اشاره در فواصل پخش)، و پرداخت موضوع کتابخوانی با حضور کارشناس مجری در فواصل پخش شبانگاهی صورت می گیرد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.