Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ - 14 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 42928
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 03 مرداد 1402 - 12:09 |

ویژه برنامه‌های تاسوعا و عاشورا حسینی در رادیو فرهنگ

ویژه برنامه‌های تاسوعا و عاشورا حسینی در رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ در روز تاسوعا و عاشورای حسینی با ویژه برنامه ترکیبی «ملت امام حسین» با محوریت مرور آیین‌های عزاداری در فرهنگ ایرانی و «کاروان عشق» و «تجلی عشق» همچنین ‌مشاعره عاشورایی با شنوندگان همراه می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، «ملت امام حسین» عنوان ویژه برنامه روز تاسوعا و عاشورای امام حسین (ع) و یارانش است که با موضوع آیین‌های عزاداری در محرم و مقتل خوانی و با مرور خاطرات از آیین‌های عزاداری در محرم از زبان مردم، پخش نوحه‌ها و صداهای ماندگار در عزای امام حسین (ع)، مقتل خوانی و مرور واقعه عاشورا، گفتگو با فرهنگیاران استان‌ها ساعت ۸:۳۰ پخش می‌شود. پخش بخش هایی از سخنان بزرگان در خصوص واقعه کربلا و شعرخوانی شاعران در رثای امام حسین علیه السلام و یاران باوفایشان و نگاهی به عزاداریها در دوران شیوع کرونا در تهران و شهرستان‌ها از جمله بخش های مختلف این برنامه است.

همچنین برنامه «حریر سخن» با موضوع مشاعره عاشورایی به منظور آشنایی مخاطب با مرثیه‌هایی که در طول تاریخ سروده شده با کارشناسی دکتر اسماعیل آذر از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.دغدغه اصلی این برنامه حفظ هویت زبان و ادبیات فارسی و آشنایی مردمان با این اصول و اسلوب زبان فارسی است که در محرم با موضوع مشاعره عاشورایی برای آشنایی مخاطب با مرثیه‌هایی که در طول تاریخ سروده شده است، پخش می‌شود. در این برنامه‌ها مخاطب با شاعرانی که در خصوص نهضت حسینی شعر سروده‌اند، آشنا می‌شوند و در عین حال درباره زیباترین مرثیه‌های تاریخ که در سوگ حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) سروده شده است، صحبت شده و به مرثیه‌های سنایی، محتشم کاشانی، قیصر امین پور، حسین مسرور، حسن حسینی و…می‌پردازند. اولین قسمت از سری جدید برنامه «حریر سخن» پنجم مرداد ماه در تاسوعای حسینی با مشاعره عاشورایی – محرمی وبژه اشعاری که با مضمون عاشورا و محرم از سوی داوطلبان شرکت کننده خوانده خواهد شد ساعت ۱۴:۳۰ پخش می‌شود. همچنین شرکت کنندگان علاوه بر مشاعره، روایت‌هایی از حماسه عاشورا بیان می‌کنند و بنا به مقتضیات به مرثیه‌سرایی می‌پردازند. برنامه «حریر سخن» با محوریت شعر عاشورایی به همت گروه ادب و هنر به تهیه‌کنندگی سیدهادی موسوی‌نژاد و اجرای استاد اسماعیل آذر از رادیو فرهنگ روانه آنتن می‌شود.

گفتنی است ویژه برنامه “سفر عشق” در تاسوعای حسینی از ساعت ۱۰:۳۰ به بررسی ابعاد شخصیتی حضرت عباس علیه السلام اختصاص دارد و “تجلی عشق” نیز در روز عاشورا همین ساعت روایتگر واقعه کربلا و بررسی ابعاد تاریخی – عرفانی و جایگاه شخصیتی امام حسین علیه السلام و تبیین قیام عاشورا است.

روز شنبه ۷ مردادماه نیز ویژه برنامه «کربلا در کربلا می ماند» به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر با محوریت نقش حضرت زینب سلام الله علیها در زنده ماندن واقعه عاشورا پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.