Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 35038
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 01 تیر 1401 - 16:13 |

ویژه برنامه‌های سالروز شهادت مصطفی چمران در رادیو فرهنگ

ویژه برنامه‌های سالروز شهادت مصطفی چمران در رادیو فرهنگ

فیلم سینمایی«چ» به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران ، در برنامه رادیویی «سینما فرهنگ» معرفی و بررسی می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «سینما فرهنگ» پنجشنبه ۲ تیرماه در گرامیداشت یاد شهید چمران به بررسی فیلم سینمایی« چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا اختصاص دارد.
یکی از ماموریت‌های رادیو فرهنگ حوزه راهبردی و مهم سینماست و از این رو برنامه «سینما فرهنگ» از گروه ادب و هنر پنجشنبه‌ها از این شبکه رادیویی ساعت۱۷:۳۰ به صورت زنده ‌‌به مدت یکساعت پخش می‌شود.

در این برنامه کارشناسانی چون سعید اسلام زاده حضور دارندو مقرر شده این برنامه گاهی از استودیو پخش این شبکه رادیویی و گاهی از موزه سینما ، سالن‌های سینمایی و … روانه آنتن شود.
در برنامه این هفته نیز ابتدا بخش‌های کوتاهی از فیلم سینمایی چ پخش می‌شود و بعد از آشنایی مخاطبان با ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان اثر و نگاهی به کارنامه هنری وی، فیلم‌نامه که بخشی از دوران زندگی شهید چمران است نقد و بررسی می‌شود.
داستان فیلم « چ» درباره حضور دکتر مصطفی چمران به عنوان معاون دولت موقت در امور انقلاب به همراه سرتیپ فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش همزمان با بحران شهر پاوه در مرداد ماه ۱۳۵۸، است که وارد شهر پاوه می‌شوند تا به اوضاع و امور سرکشی کنند. در این میان گروه اصغر وصالی به عنوان فرمانده نیروهای مردمی تنها مدافعین شهر پاوه محسوب می‌شود. «چ» روایت ۴۸ ساعت از زندگی دکتر مصطفی چمران در غائله محاصره شهر پاوه توسط نیروهای ضدانقلاب است.

در این فیلم، بازیگرانی چون فریبرز عرب نیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، اسماعیل سلطانیان، امیررضا دلاوری ایفای نقش داشته‌اند.

همچنین شبکه رادیویی فرهنگ چهارشنبه و پنجشنبه نیز مستند «از برکلی تا دهلاویه» را ساعت ۱۴:۰۰ روی آنتن می‌برد
مستند رادیویی« از برکلی تا دهلاویه» به تهیه کنندگی سید محمد حسینی باغسنگانی گفت و‌گوی بهروز رضوی با خانواده و دوستان و همرزمان شهید چمران است که به زندگی این شهید بزرگوار و خاطرات وی از نیوجرسی تا حال و هوای دهلاویه و پاوه در دوران دفاع مقدس اختصاص دارد.
در این برنامه مهندس مهدی چمران برادر شهید، محمدمهدی امیرکمالی فعال سیاسی و هم‌رزم شهید چمران و محمد نخستین هم‌رزم و راوی خاطرات شهید و ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی«چ» از شخصیت شهید چمران می‌گویند.

برنامه «از برکلی تا دهلاویه» همچنین به نقش و تاثیر دکتر چمران در تغییر معادلات سیاسی منطقه و ارائه الگوی انسانی چند بعدی برای نسل جدید می‌پردازد.
برنامه‌های « صبح به وقت فرهنگ» ساعت ۶:۳۰ و «سرزمین من » ساعت ۱۳:۰۰ نیز در بخشی به زندگی ، آثار و‌ فعالیت های شهید چمران اشاره می‌کنند .

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.