Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 42936
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو آوا, رادیو اقتصاد, رادیو ایران, رادیو پیام, رادیو تهران, رادیو جوان, رادیو سلامت, رادیو صبا, رادیو فرهنگ, رادیو قرآن, رادیو گفتگ و گو, رادیو معارف, رادیو نمایش, رادیو ورزش تاریخ انتشار : 04 مرداد 1402 - 14:11 |

ویژه برنامه های تاسوعا و عاشورای حسینی در رادیو

ویژه برنامه های تاسوعا و عاشورای حسینی در رادیو

همزمان با فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام سوگواری شیعیان جهان در عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان، شبكه های سراسری رادیو ویژه برنامه هایی را تدارك دیده اند كه تقدیم مخاطبان می شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا ؛ شبکه های مختلف رادیویی با هدف شناخت شخصیت امام حسین(ع)، حماسه تاریخی عاشورا، بیان دلاور مردی های آقا اباعبدالله و انعکاس عزاداری های ملت شریف ایران با ویژه برنامه های تاسوعا و عاشورا همراه عزاداران است.

رادیو جوان در مزار شهید پلارک

رادیو جوان در تاسوعا و عاشورای حسینی به قطعه شهدای بهشت زهرا و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خواهد رفت. شبکه رادیویی جوان در روز تاسوعای حسینی ویژه برنامه‌ای را به صورت محیطی در  قطعه شهدای بهشت زهرای تهران در کنار مزار شهید پلارک اجرا خواهد کرد. این برنامه با حضور خانواده شهدای مدافع امنیت مجلس به صورت زنده تقدیم شنوندگان می شود.

همچنین در ظهر عاشورای حسینی عوامل رادیو جوان با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، به صورت زنده عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را از این مکان مقدس شنیدنی خواهند کرد.

مرور آیین های عزاداری در رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ در روز تاسوعا و عاشورای حسینی با ویژه برنامه ترکیبی «ملت امام حسین»  با محوریت مرور آیین‌های عزاداری در فرهنگ ایرانی و مقتل خوانی پخش نوحه‌ها و صداهای ماندگار در عزای امام حسین(ع)، مرور واقعه عاشورا و گفت وگو با فرهنگیاران استان ها ساعت ۸:۳۰  روی آنتن می رود.

همچنین برنامه «حریر سخن» ساعت ۱۴:۳۰ با موضوع مشاعره عاشورایی به منظور آشنایی مخاطب با مرثیه‌هایی كه در طول تاریخ سروده شده با کارشناسی دکتر اسماعیل آذر از رادیو فرهنگ پخش می شود.

ویژه برنامه “سفر عشق” در تاسوعای حسینی از ساعت ۱۰:۳۰ به بررسی ابعاد شخصیتی حضرت عباس علیه السلام اختصاص دارد و “تجلی عشق” نیز در روز عاشورا در این ساعت روایتگر واقعه کربلا و بررسی ابعاد تاریخی ، عرفانی و جایگاه شخصیتی امام حسین علیه السلام و تبیین قیام عاشورا است.

شور شیرین رادیو تهران

ویژه برنامه «شور شیرین» کاری از چهار گروه برنامه ساز رادیو تهران است که به مدت دو روز از ساعت ۶ صبح تا شامگاه ویژه تاسوعا و عاشورا حسینی روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می رود.

گروه فرهنگ، جامعه و سلامت از ساعت ۶ تا ۹ با  حضور در امامزادگان تهران، پخش مستند،گزارش و ارتباط از سطح شهر، آیتم های عاشورایی و پخش روایت و مداحی همراه مخاطبان است.

بازخوانی و روایت تاسوعا و عاشورا

گروه دانش‌ و اقتصاد برای روز تاسوعای حسینی از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ در قالب مجله ای و با رویکرد عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و یاران آن حضرت و با محوریت سبک زندگی حسینی طراحی شده است. این گروه در روز عاشورا با موضوع آیین‌های عزاداری در محرم و مقتل خوانی از رادیو تهران پخش می‌شود. پخش بخش هایی از سخنان بزرگان در خصوص واقعه کربلا و شعرخوانی شاعران در رثای امام حسین علیه السلام و یاران باوفایشان و نگاهی به عزاداری ها در در تهران و شهرستان ها و ارتباط با گزارشگران مراکز شهرستانها از جمله بخش های مختلف این برنامه است. گروه ورزش و تفریحات رادیو تهران راز عشق به امام حسین(ع) و قرار گرفتن در مسیر عاشقی ابا عبدالله را از ساعت ۱۷ تا ۲۰ ویژه تاسوعا و عاشورا تقدیم عزاداران می کند.

 استقرار واحد سیار رادیویی در هیات عزاداری

شور شیرین از گروه تاریخ و معارف در روز تاسوعا از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۳:۵۰ مراسم هیئت ها، حسینیه ها و عزاداری سالار شهیدان را از تهران و شهرستانهای استان تهران  به سمع و نظر مخاطبان می رساند. استقرار واحد سیار رادیویی در هیئات عزاداری و انعکاس زنده مراسم از دیگر بخش های ویژه برنامه شور شیرین که از ساعت ۲۱ تا ۲۳:۳۰ پخش می شود. ویژه برنامه عاشورا و پخش نماز این روز از ساعت ۱۱ تا ۱۶ روی آنتن رادیو تهران خواهد رفت.

رادیو اقتصاد و بررسی نهضت ماندگار عاشورا

رادیو اقتصاد در ویژه برنامه “اشک روان” به بررسی ماندگاری نهضت عاشورا می پردازد .این برنامه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۸ تا ۲۰ با حضور سید مرتضی خاتمی خوانساری کارشناس مذهبی به دلایل دنیا طلبی و همراهی خواص و نیز تحلیل وقایع تاسوعا و شهادت حضرت عباس(س) می پردازد و در بخش های دیگری از برنامه روضه خوانی و مداحی نیز پخش خواهد شد.  در روز عاشورا به مباحث حرام خواری و آثار آن در بروز وقایع عاشورا پرداخته می شود.   اثرات زیارت و عزاداری برای امام حسین(ع) در زندگی افراد و بررسی خصوصیات اخلاقی ایشان و حضرت عباس(ع) از دیگر مباحث مورد طرح در این برنامه خواهد بود.

«پرده پرده اشک» در  رادیو ایران

«مشاعره عاشورایی» در روز تاسوعا و عاشورا ساعت ۵:۳۰ ، «پرده پرده اشك» با موضوع سبک زندگی حسینی ساعت ۶:۰۵ و «نوای عشق» با پخش مداحی و ذكر اهل بیت(ع) برای روز تاسوعاست که ساعت ۷:۱۰  تقدیم عزاداران سالار شهیدان می شود.

«روایت سرخ» پژوهشی در تاریخ عاشوراست كه  همزمان با روز تاسوعا ساعت ۷:۳۵  و «در حوال عطش» در روز تاسوعا و عاشورای حسینی با موضوع شناخت و درك وفاداری حضرت عباس(ع) ساعت ۸:۴۰  از رادیو ایران پخش می شود. «جام جم» محفلی برای شعر عاشورایی و شام غریبان امام حسین(ع) است که جمعه ساعت ۲۳:۰۰ تقدیم عزاداران می شود.

رادیو سلامت و سبک زندگی حسینی

برنامه« شور و شعور » مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی با محوریت اصرار بر کار نیک و برقراری عدالت ، عدالت محوری، سیره زندگی ائمه و سبک زندگی حسینی در سیره زندگی ائمه به وفور کار نیک و اصرار بر کار نیک دیده می شود .  این برنامه بخش هایی همچون جهاد تبیین و معرفی زندگی و راه امام حسین(ع) به دنیا در فضای مجازی تا روایت وضو با مهتاب، داستان عاشورا به زبان حال و امروزی را در خود دارد .

بخش های کوتاه سخنرانی بزرگان درباره محرم و اندیشمندان درباره راه امام حسین (ع ) از دیگر بخش هایی که ترکیبی ساخته شده  برگرفته از دیالوگ فیلم ها و روایت های کوتاه است.

بچه های عاشورا در ایرانصدا

مجموعه برنامه«بچه های عاشورا» روایت شهدای نوجوان کربلا که در ۸ قسمت به تهیه کنندگی آتی جان افشان، بازیگران محمد قریب پناه و  آسیه گرجی شنیده می شود.

رادیو گفت‌وگو و بازخوانی ادبی زیارت وارث

برنامه «چراغ» با محورهای بازخوانی ادبی زیارت وارث با صدای استاد علی معلم، بررسی فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه، بخشی از مقتل الحسین (ع)، از مدینه تا مدینه به قلم آیت الله سید محمد جواد ذهنی، بررسی اشعار عاشورایی-معرفی کتاب، اهداف قیام و پیام آن به مردم و تاثیرگذاری آن بر رفتار اجتماعی در قالب کارشناسی و همچنین بررسی آیات قرآن کریم متناسب با حرکت اباعبدالله الحسین(ع) از ساعت ۲۲ روی آنتن رادیو گفت‌وگو می رود. برنامه «گفتگوی سیاسی» از ساعت ۱۷:۳۰ رابطه محرم و عاشورا با فریضه امر به معروف و نهی از منكر بررسی می کند. برنامه «امواج شبهه» با رسالت رفتارشناسی رسانه های بیگانه به روی آنتن می رود، در این هفته با بررسی تاکتیک ها و تکنیک های رسانه های بیگانه در مقابله با فرهنگ عاشورایی و مکتب حسین، سپرسازی علیه محرم؛ از محرم سازی تا محرم خوانی را محور مصاحبه با کارشناسان و صاحب نظران حوزه رسانه قرار می دهد. این برنامه روز تاسوعا ساعت ۱۶ به روی آنتن می رود

برنامه« ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» نگاهی متفاوت به حادثه کربلا را به بحث گذاشته است و از عاشورا با عنوان یک دانشگاه رفتارساز در هر چهار ساحت؛ شناخت، شناساندن، شکل گیری و استمرار رفتار یاد می کند ساعت ۱۶ روز جمعه روی آنتن رادیو گفت‌وگو می رود. «از مرثیه تا تعزیه» در روز تاسوعا و عاشورا از ساعت ۱۴:۳۰ موسیقی عاشورایی را بررسی می کند.

رادیو صبا و اجرای مقتل خوانی امیر حسین مدرس

«تاسوی سوگ» عنوان ویژه برنامه روز تاسوعای امام حسین (ع) است که در قالب مجله رادیویی روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح تقدیم مخاطبان می شود . این برنامه به شنوندگان یادآوری می کند که از عباس باید آموخت شجاعت و غیرت را، عشق و محبت را، برادری و اخوت را، رسم معرفت را .

«تاسوی سوگ» روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح تقدیم مخاطبان می شود، «روایت آه» عنوان ویژه برنامه عاشورای حسینی است که با اجرای مقتل خوانی امیر حسین مدرس تقدیم عاشقان سالار شهیدان می شود. این برنامه با بازخوانی حادثه مظلومیت و شجاعت آزاد مردانی که هیهات منه ذله سردادند در دشت پربلای کربلا راهی آنتن می شود. همچنین « روایت آه» روز جمعه ساعت ۱۰ صبح تقدیم شنوندگان می شود.

رادیو قرآن و سبک زندگی حسینی

« عرشیان» به مباحث اندیشه ای و معرفت شناسی پیرامون قیام عاشورا  با بهره گیری از آیات قرآن کریم می پردازد.این برنامه ساعت ۲۱ پنج شنبه ،به صورت زنده از رادیو قرآن شنیده می شود.

طعم عزا و سوگواره عاشورایی در”طعم آفتاب” این برنامه که هر روز با سلام بر شهید کربلا آغاز می شود قدم قدم با کاروان حسینی همراه می شود و با نگاه تاریخی وقایع کربلا را بررسی می کند. همچنین نکاتی ناب از سبک زندگی حسینی  در آن مرور می شود.در بخش دیگری از این برنامه با عنوان «سفینه نجات» حکایت های کوتاهی بر پایه سبک زندگی حسینی و برگرفته از احادیث امام حسین (ع)نقل می شود . واگویه های از عشق به سید شهیدان، پخش نغمات  حسینی و پرداختن به شخصیت های که هر روز به نام آنان نامگذاری شده از دیگر بخش های این برنامه است. این برنامه روز عاشورای حسینی از ساعت ۹:۳۰دقیقه تا ۱۱ تقدیم مخاطبان می شود.

ارتباط رادیو پیام با گزارشگران مستقر در کربلا  

برنامه های کوتاه « پیام عاشورا » به مدت ۲ دقیقه با موضوع  بیان ویژگی های شخصیتی امام حسین(ع) و قیام عاشورا روی آنتن رادیو پیام می رود. «پیام تاسوعا» ویژه روز تاسوعا و «پیام عاشورا» به مدت  ۴ ساعت با موضوع روضه خوانی و مداحی و « پیام زندگی » به مدت ۲ دقیقه با موضوع اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع) در بیان بزرگان و « هر روز یک هیئت» به مدت ۳ دقیقه با موضوع معرفی هیئت های عزاداری در تهران و شهرستانها روی آنتن رادیو پیام می رود.

همچنین« پیام محرم » به مدت ۳ دقیقه با موضوع معرفی افراد تایید پذیر از قیام عاشورا در زمان حال، کسانی که به نوعی عرض ارادت می کنند به امام حسین(ع) و « پیام حسینی» به مدت ۴ دقیقه با موضوع داستان های کوتاه بر اساس روایت هایی از اهل بیت(ع) پیرامون واقعه عاشورا از  رادیو پیام شنیده می شود.

روضه خوانی و مداحی از رادیو آوا

برنامه های« آوای تاسوعا»  و « آوای عاشورا» (به مدت  ۴ ساعت با موضوع روضه خوانی و مداحی و « تعزیه» از ساعت ۲۳ با پخش تعزیه شب تاسوعا و عاشورا و شام غریبان در بخش شبانگاهی  از رادیو آوا شنیده می شود.

طنین صدای ملت امام حسین از رادیو معارف

«ملت امام حسين» به تبيين پيام هاي عقيدتي، سياسي و اجتماعي عاشورا با محوريت زيارت ناحيه مقدسه جایگاه دینی و سياسي و اجتماعي قيام امام و به توصیف واقعه عاشورا و بازتاب این مصیبت عظمی در هستی  می پردازد. این ویژه برنامه به طور زنده ساعت ۱۷ از رادیو معارف شنیده می شود.

نواهای عاشورایی از رادیو ورزش

«تکیه ورزشکاران»با پوشش عزاداری محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا می پردازد.«حماسه عاشورا» و «نواهای عاشورایی» به گویندگی پیرحیاتی شنیده می شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.