Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 31650
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 09 دی 1400 - 11:47 |

«پارسی گویان» رادیو ایران، پیوندی برای فارسی زبانان

«پارسی گویان» رادیو ایران، پیوندی برای فارسی زبانان

دنیای زبان، دنیای بیکرانه‌ای است؛ مخصوصاً زبان‌هایی مثل زبان فارسی که فرهنگی را پدید آورده‌اند.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبکه رادیویی ایران، گستره فرهنگی کشورِ ایران که از بزرگترین خاستگاه‌های تمدن و فرهنگ بشری بوده، مسئولان و عوامل رادیو ایران را بر آن داشت تا اقدام به طراحی و پخش برنامه «پارسی گویان» کنند که هم اکنون پُر آوازه شده است. این برنامه بخشی از منظومه‌ای است که رادیو ایران برای پاسداشت و ترویج فرهنگ زبان و ادبیات فارسی به انجام می‌رساند.
برای آشنایی بیشتر با این برنامه و موضوعات آن که هر هفته روز‌های پنج شنبه ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود،در پی گفت و گو با عوامل برنامه ساز این بار با نویسنده برنامه نسیم خلیلی به گفت و گو نشستیم.
خلیلی از نویسندگی برای پارسی گویان اینطور می گوید: نوشتن در برنامه‌ی وزین و فاخر پارسیگویان، از اتفاقات مبارک زندگی نویسندگی من است.
وی ادامه می دهد: در این فرصت در حال آموختنم، از این رو که به بهانه‌ی این نوشتن ها، و جستجوی سوژه‌های تازه و جذاب، از نو به قعر کتاب هایی سفر می‌کنم که پیش از این خوانده‌ام و حالا باید در اندرونشان در پی مضامین دل‌انگیزی جهت روایت برای مخاطبان رادیو در پنج‌شنبه‌ی پایان هفته باشم.
نویسنده برنامه «پارسی گویان» افزود: در این بازگشت و آموختن، تلاش می کنم حلقه‌ها و درون‌مایه‌ها و مضامین مشترکی را واکاوی کنم که داستان‌نویسان پارسی گوی، فارغ از مرزها در روایت های خود بازآفرینی کرده‌اند این دستمایه‌های مشترک روایی گاه مثل بازآفرینی جشن سنتی‌ست، گاهی نمادی از طبیعت و گاهی هم بارقه‌ای از وصف شادی ای در دل رنج، مضامینی که نشان می دهد اندیشیدن از انسان ها یک هویت می‌سازد، هویتی دغدغه‌مند در برابر هستی، انسان، اجتماع.
خلیلی در خصوص برنامه این هفته پنج شنبه نهم دی ماه می گوید: این هفته به میان قصه‌های محمدحسین محمدی، نویسنده‌ی افغان و ابراهیم رهبر، نویسنده‌ی پیشکسوت گیلک می رویم تا برای لحظاتی در این روایت ها در جستجوی شادی باشیم، همان شادی پیدا و پنهان در تندباد رنج‌ها و حوادث که شاعر درباره‌اش چنین سروده‌است: «طفلی به نام شادی، دیری‌ست گم شده است، با چشمهای روشن براق، با گیسویی بلند به بالای آرزو، هر کس از او نشانی دارد ما را کند خبر، این هم نشان ما: یک سو خلیج فارس، سوی دگر خزر»
گفتنی است «پارسی گویان» به تهیه کنندگی محمد اسماعیل پور و با اجرای حسن همایی و با حضور دکتر محمدجعفر محمدزاده نویسنده و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و به قلم نسیم خلیلی پنج شنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ و باز پخش آن سه شنبه ها بعد از خبر ساعت ۲۳:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.