Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 37135
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 30 مهر 1401 - 15:15 |
گفتگو با مدیر رادیو اینترنتی ایرانصدا

پایگاه کودک ایرانصدا مسیری به سوی فراگیر شدن عدالت فرهنگی و آموزشی

پایگاه کودک ایرانصدا مسیری به سوی فراگیر شدن عدالت فرهنگی و آموزشی

پیشرفت فناوری و تغییر سبک زندگی مردم و ظهور رسانه‌های دیجیتال، به خصوص تلفن های هوشمند ‌همراه، نقش بسیار و سهم بسزایی در مصرف محتوا میان مردم و خانواده‌ها ایجاد کرده است.

مهدی شاملو صحبت های خود را در خصوص “پایگاه کودک ایرانصدا” با این مقدمه آغاز کرد.مدیر رادیو اینترنتی ایرانصدا در گفتگو با روابط عمومی معاونت صدا در خصوص چرایی راه اندازی پایگاه کودک، بخشهای متنوع این پایگاه، مزیت پایگاه کودک ایرانصدا نسبت به پلتفورم های مشابه،میزان مخاطبان و همچنین تازه های این پایگاه توضیحاتی را بیان کرد که در ادامه آمده است.
مهدی شاملو درمورد دلایل راه اندازی پایگاه کودک ایرانصدا و فعالیت این بخش گفت: همیشه محتوای مخصوص کودک یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها و پدر مادرها بوده و از حیث سرگرمی و آموزش نیاز همیشگی‌شان به حساب می آیدکه با آمدن تلفن‌همراه و تبلت ها، محتواهای تصویری بخش زیادی از وقت کودکان را پر کرده است.ولی دغدغه خانواده ها و اساتید حوزه کودک این بوده که ارتباط دیداری زیادی با رسانه‌های تصویری، به خصوص رسانه‌های صفحه کوچک، مثل گوشی موبایل و تبلت، آسیب‌های زیادی از جمله آسیب‌های چشمی یا فکری برای کودک ایجاد می کند و تخیل کودکان را مختل خواهد کرد و به تبع آن ذهن کودک، مدت زیادی درگیر محتوای تصویری می‌شود و کودک از تعامل با جهان اطراف خود غافل می ماند و اینجاست که اهمیت “رسانه‌های صدا پایه ویژه کودک” که تولید محتوا می‌کنند، بیش‌از پیش مشخص می‌شود. البته محتوای صوتی و محتوای صدا پایه نیز باید مؤلفه‌های زیادی داشته باشد که مورد توجه و استقبال کودکان قرار بگیرد.
وی در ادامه گفت: ایران صدا از هفت سال گذشته پایگاه کودک را راه‌اندازی کرد که در واقع صدای درخواستی( Audio on -demand) را برای کودکان تهیه و منتشرمی کند.
شاملو درمورد بخش ها و برنامه های پایگاه کودک ایرانصدا تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی، قصه و داستان و ترانه و نغمات موسیقی سه بخش اصلی در پایگاه کودک ایرانصدا است که در آن محتوا تهیه،تولید و منتشر می شود و
بیش‌از پنجاه و پنج عنوان پادکست ویژه کودک در پایگاه کودک وجود دارد که حدوداً سی عنوان در حال تولید است که محتوای جدید به حساب می آید.
مدیر ایرانصدا افزود: درواقع برنامه های آموزشی همان پادکست‌های ویژه کودک هستند که سرفصل‌های زیادی دارند که در این میان می توان به “پرسش های آسمانی”، “یک قصه یک مثل” ، “من کتاب می خوانم”،”سرزمین اسرارآمیز”،”بدون و انجام بده”،”اسم فامیل”، قصه های قبل از خواب(با صدای عمو قناد، عذرا وکیلی، گیتی خامنه و شیده معاونی) ، “باغ الفبا”،”خندستون”،”قهرمانان ایران زمین”،”صدای پای انقلاب”،”قهرمانان کربلا” و “قصه های دیدنی” اشاره کرد که به طور مثال “پرسش های آسمانی” درباره آموزش اعتقادات برای گروه سنی الف و ب،” بدون و انجام بده” آموزش احکام برای گروه سنی ج، برنامه “سلامت باشید” آموزش مباحث بهداشت و سلامت و مراقبت‌های بهداشتی برای گروه سنی الف و ب، برنامه “باغ الفبا” آموزش زبان فارسی و برنامه “سرزمین اسرارآمیز” هم یک پادکست با فضای قصه‌گویی تعاملی است.
شاملو اظهار کرد: در بخش قصه و کتاب قصه، پایگاه کودک کتاب‌های قصه زیادی را با همکاری ناشران زیادی به‌صورت گویا تولید کرد که این قصه‌ها به‌صورت تک گوینده با تیپ گیری های زیاد و یا چند بازیگر تولید شده تا فضای جذابی را برای کودک ایجاد کند. همچنین برنامه‌های شاخص گذشته رادیو مثل مجموعه “شب‌بخیر کوچولو” و مجموعه “یک آیه یک قصه” به عنوان یک دارایی ارزشمند در پایگاه کودک ایرانصدا قرار داده شده است.

ببیش‌از سه هزار قطعه صوتی مناسب کودک
مدیر ایرانصدا در ادامه بیان کرد: بخش سوم بخش موسیقی و ترانه و نغمه و تقریباً هر آن‌چیزی که صدا و سیما مالکیت آن را دارد و مربوط به برنامه‌های گذشته و حال رادیو و تلویزیون در حوزه کودک مانند تیتراژها، ترانه‌ها و میان‌برنامه های مربوط به برنامه های برند و شاخص کودک از جمله عموها و خاله‌هایی است که برنامه کودک اجرا می‌کند در پایگاه‌ کودک ایرانصدا در اختیار مخاطبین قرار گرفته است که تعداد زیادی از این قطعات موسیقی با مفاهیم آموزشی‌ است و مجموعاً به بیش‌از سه هزار قطعه صوتی مناسب برای کودک می رسد.

سه گروه سنی مخاطب پایگاه کودک ایرانصدا
مهدی شاملو درمورد مخاطبان گفت: پایگاه کودک ایران صدا برای سه گروه سنی الف، ب و ج محتوا تولید و منتشر می کند.گروه سنی الف، زیر شش سال؛ گروه سنی ب، شش‌تا نه سال و گروه سنی ج، نه تا دوازده است که دایره مخاطبین و ماموریت پایگاه کودک را تعریف می کند.

روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بار پخش محتوای صوتی
او در پاسخ به میزان استقبال مخاطبان پایگاه کودک ایرانصدا بیان کرد: میزان استقبال مخاطبین و ضریب نفوذ پایگاه کودک در این چند سال قابل‌توجه است و روزانه بیش از دویست هزار بار پخش محتوای صوتی، آمار عادی و روزانه ما است .بنابراین این میزان از استقبال با توجه به جذابیت رسانه‌های تصویری و اینکه ایران صدا محتوای صوت پایه تولید و منتشر می کند، بسیار قابل‌توجه است.

پایگاه کودک ایرانصدا بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محتوای صوتی ویژه کودک در کشور
مهدی شاملو در مورد مزیت پایگاه کودک ایرانصدا نسبت به فضاهای مشابه، مانند پادکست ها و اپلیکیشن ها اظهار داشت: می توان گفت پایگاه کودک ایرانصدا بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محتوای صوتی ویژه کودک در کشور است که محتوا را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد و کمک زیادی به فراگیر شدن عدالت فرهنگی و آموزشی برای بچه‌ها در اقصی نقاط کشور و حتی ایرانیان خارج از کشور می کند.یکی دیگر از ویژگی های پایگاه کودک،نظارت و پالایش محتوای تولید و منتشر شده است. یعنی در پایگاه کودک والدین می‌توانند با خیال راحت محتوا را برای کودکشان پخش کنند.چرا که تمامی برنامه ها در هر سه بخش، ثانیه به ثانیه نظارت دقیق شده و مباحث روان‌شناسی و کلامی کودک کاملاً ارزیابی‌شده است در صورتی که بعضاً در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محتوای نامناسب در اختیار کودک قرار داده می شود.
وی ویژگی بعدی پایگاه کودک ایرانصدا را استفاده آفلاین از محتواست دانست و گفت: به‌هرحال دغدغه‌ آسیب امواج الکترومغناطیسی وای‌فای دار و انواع تلفن‌های همراه،همیشه برای کودکان وجود داشته است.در صورتی که والدین در بخش آفلاین ایرانصدا این امکان را دارند که محتوای مورد علاقه را در اپلیکیشن ایران صدا ذخیره کنند و به‌صورت آفلاین هر چندبار که بخواهند بدون امواج الکترومغناطیسی از آن استفاده کنند.

بزرگ‌ترین بانک صوتی شعر کودک کشور درحال تولید و گردآوری
مدیر ایرانصدا در پایان در خصوص اقدامات جدید پایگاه کودک توضیح داد: محتوای شعر به‌عنوان یک محتوای فرهنگی سطح بالا برای کودک به حساب می آید که شاید در زندگی روزمره ما کم‌رنگ شده است درصورتی که این نیاز برای ارتقاء فرهنگی وجود دارد و به همین خاطر انتخاب، دسته بندی، پالایش و بعد تولید با کیفیت اشعار مناسب کودک در دستور کار است و نزدیک به یک سال است که پایگاه کودک ایران صدا در حال راه اندازی مجموعه شعرکودک است که اقدام مفصلی در این بخش شکل گرفته و بزرگ‌ترین بانک صوتی شعر کودک کشور درحال تولید و گردآوری است. همچنین تلاش ما در تولید محتوا بهره مندی از مشهورترین و شاخص‌ترین نقش‌آفرینان کودک در کشور است.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.