Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 18073
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 03 اردیبهشت 1399 - 0:25 |

پیام مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در واکنش به سخنان مجری تلویزیون

پیام مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در واکنش به سخنان مجری تلویزیون

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی به مناسبت روز بزرگداشت سعدی و همچنین واکنش به اظهارات مجری یکی از برنامه‌های تلویزیونی پیامی صادر کرد.

به گزارش هنرصدا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمود شالویی آمده است:

“زبان فارسی زبان همه مردم ایران است ”

عجبست پیش بعضی که ترست شعر سعدی

ورق درخت طوبیست، چگونه‌تر نباشد؟

زاد روز سعدی شیرازی، شاعر پر آوازه ایرانی و سخندان پارسی‌گوی عرفانی که اشعار تر و تازه‌اش همچون برگ‌هایی از درخت بهشتی است را با جان و روان خویش می‌آراییم و به روح پر فتوحش درود می‌فرستیم و بدو می‌بالیم که با نظم و نثر بی‌بدیلش نه تنها در عهد و عنفوان خویش، بلکه در همه اعصار و ازمنه، سراسر جهان آن روز و امروز را دلیرانه درنوردید و شهد شیرین زبان فارسی را که همانا زبان همه مردم ایرانی از هر قوم و قبیله معزز و محترمی است را بکام جهانیان خوش چشانید.

بدون تردید، آن عبارت نسنجیده و به قطع ناپخته، ناخواسته و غیر منتظره از یک مجری در برنامه موسوم به “مسابقه سبقت” ، (پخش شده از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران) را نمی‌توان خدشه‌ای بر قامت رعنای این میراث گران‌بهای تاریخی و تمدنی بشمار آورد، اگرچه به سادگی هم نمی‌باید از کنار آن گذشت و یا نادیده انگاشت. بلکه انتظار آن است و بحق هم همین است که همه و همه، در راستای احترام و اعتزاز این زبان اصیل و عمیق احساس وظیفه نموده و با همت و حمیت خویش از هرگونه مراقبت و مواظبتی در پاسداری از آن دریغ ننماییم، شکوهش را پاس بداریم و از ژرفای جان، قدردان این موهبت خدادادی باشیم و روز به روز بر این بارِ شکرین بیفزاییم و حسنش را به رخ جهانیان بنمایانیم.

پارسی گو گرچه تازی خوش تر است                                عشق را خود صد زبان دیگر است

 

قضیه از چه قرار بود ؟

در مسابقه «سبقت» شبکه اول، مجری برنامه هنگام صحبت با یک شرکت کننده آذری زبان از او میخواهد با زبان ترکی صحبت کند و سپس زبان فارسی را زبان اقلیت ایران می داند.

می توانید فیلم این بخش از مسابقه «سبقت» را مشاهده نمایید:

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.