Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 45548
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 27 آبان 1402 - 15:20 |

پیشنهاد کتاب در «دفترچه یادداشت» رادیو فرهنگ

پیشنهاد کتاب در «دفترچه یادداشت» رادیو فرهنگ

ویژه برنامه «دفترچه یادداشت» رادیو فرهنگ به مناسبت هفته كتاب به علاقه‌مندان به كتاب می‌گوید چه كتابی را بخوانند، چگونه آن را بخوانند و چرا باید مطالعه كنند.

به گزارش هنرصدا، فاطمه محمدیان‌فر، تهیه‌كننده ویژه برنامه «دفترچه یادداشت» رادیو فرهنگ كه به مناسبت هفته كتاب اولین قسمت آن ۲۴ آبان همزمان با روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار روانه آنتن شد، درباره محوریت این برنامه گفت: ما می‌خواهیم در «دفترچه یادداشت» به سه سوال چرا بخوانیم، چی بخوانیم و چگونه بخوانیم پاسخ دهیم.

محمدیان‌فر ادامه داد: به سراغ یكسری اصول و مهارت‌های كتابخوانی رفتیم. اینكه اگر بخواهیم تازه كتاب خواندن را شروع كنیم، باید چكار كنیم تا حوصله‌مان از كتاب خواندن سر نرود. اگر برای كتابخوانی بهانه و موانع وجود دارد، ما برایش راهكار ارائه می‌دهیم. مثلاً در چه ساعت از شبانه‌روز چه محتوایی از كتاب را شروع كنیم، یا چه نوع كتاب‌هایی را انتخاب كنیم.

تهیه‌كننده ویژه برنامه «دفترچه یادداشت» پرداختن به سوالاتی مبنی‌بر اینكه آیا بلندخوانی خوب است یا بد، مبتدی‌ها چگونه كتابخوانی را شروع كنند، چگونه كتابخوان‌های حرفه‌ای مطالعه‌شان را قوی می‌كنند و چگونه می‌توان مطالعه سطحی را عمیق كرد و … بخشی از موضوعات این برنامه دانست و بیان كرد: انتهای برنامه هم نكات مهم كتابخوانی را به طور تیتروار در دفترچه یادداشت می‌نویسیم.

وی در پاسخ به این سوال كه پس مخاطب عمده برنامه شما افرادی است كه تازه شروع به مطالعه می‌كنند؟ توضیح داد: بله، هم كسانی كه می‌خواهند مطالعه را شروع كنند، ولی نمی‌دانند از كجا شروع كنند و هم كسانی كه كتاب می‌خوانند و می‌دانند نحوه خواندن‌شان بیهوده است. اما كتابخوان‌های حرفه‌ای مسئله‌شان در نحوه انتخاب كتاب است. كارشناس برنامه هم خانم سمیه عظیمی ستوده است.

محمدیان‌فر با بیان اینكه ما همیشه گفتیم كتاب بخوانید، ولی در «دفترچه یادداشت» رادیو فرهنگ می‌خواهیم به روان‌شناسی كتاب هم بپردازیم، گفت: خواندن به مهارت و ابزار نیاز دارد. ابتدا باید به كتاب خواندن عادت كنیم، تا كتاب جزوی از سبك زندگی ما محسوب شود. بعد به مطالعه‌مان عمق ببخشیم.

این تهیه‌كننده درباره روان‌شناسی كتاب بیان كرد: یعنی بدانیم چه كتابی را بخوانیم، چرا باید كتاب بخوانیم، چه موانعی سر راه ماست، چه راهكار‌هایی برای رفع موانع وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال كه گاهی پیش آمده فرد كتابی را انتخاب می‌كند و با مطالعه آن از انتخابش پشیمان می‌شود، گفت: دقیقاً در برنامه به مخاطب می‌گوییم كه چگونه كتاب را شروع كند، تا در ادامه از انتخابش زده نشود. یعنی نخواندن یك كتاب خیلی بهتر از این است كه كتاب غلط را شروع به خواندن كنی. چون ممكن است به سمت كتاب‌های دیگر نروی.

این ویژه برنامه در هفته كتاب ساعت ۱۹:۱۰ دقیقه از گروه تاریخ و اندیشه روانه رادیو فرهنگ می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.