Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 12058
  پرینتخانه » اخبار, گفت و گو تاریخ انتشار : 06 مرداد 1398 - 13:59 |

پیمان طالبی: بدون تصاویر نریشن می‌گویم!

پیمان طالبی: بدون تصاویر نریشن می‌گویم!

«خانه ما» مستند مسابقه یا رئالیتی شوی ایرانی است با شرکت سه خانواده واقعی در هر فصل که با بودجه و مأموریت‌های مشخص باید یک ماه در این برنامه زندگی کنند. پیمان طالبی راوی «خانه ما»ست او در گفت‌وگویی به توضیح درباره نحوه گویندگی در این برنامه پرداخته است.

راوی مستند مسابقه «خانه ما» درباره‌ی نحوه پیوستن به مجموعه «خانه ما» توضیح داد: از طریق یک دوست مشترک به علی رمضانپور و حسام اسلامی معرفی شدم. آنها از مستند مسابقه‌ای برایم گفتند که گویندگی آن نیاز به یک صدای شاد و پرانرژی داشت؛ البته قبلا ًهم اجراهای من را در رادیو جوان شنیده بودند.

وی افزود: فضای حرفه‌ای «خانه ما» را دوست دارم و نویسندگان این مستند کاربلد و خوب هستند. از این رو است که در فصول هفت گانه این برنامه فقط من راوی نبودم، رابطه صمیمانه‌ای بود و به خاطر جذابیت این کار درگیر آن شدم.

این مجری صدا و سیما درباره سابقه گویندگی خود در چنین مستندهایی اظهار کرد: این که صرفاً روایتم در قالب یک مستند مسابقه باشد را به صورت مستمر و مداوم کار نکرده‌ام ولی از این دست مستندهایی را که گویش گوینده بسته به اتفاقات داخل مستند باشد قبلاً کار کرده بودم اما برای نخستین بار به صورت مداوم در این مسابقه بوده است. این دست اجرا و لحن را در رادیو جوان و در برنامه «جوان ایرانی سلام» سال‌ها به کار برده‌ام و اکنون نیز دارم. تقریباً همان شخصیت را در این مستند مسابقه گذاشتم.

طالبی درباره استقبال مخاطبان از این برنامه نیز گفت: راستش را بخواهید، در آغاز کار زیاد به این برنامه خوش‌بین نبودم اما پس از پخش دو ـ سه قسمت از فصل اول، در صفحه شخصی‌ام یا در خیابان از من درباره این برنامه می‌پرسیدند و می‌گفتند شما این برنامه را گویندگی کردید؟ این یعنی کار را می‌دیدند و برایم مشخص شد کار به اصطلاح گرفته است.

وی درباره عناصر جذاب این مستند اظهار کرد: به نظرم برخی از مخاطبان به اشتباه می‌افتند و از من می‌پرسند چگونه می‌شود با این مقدار پول، یک خانواده را چرخاند. در حالی که به ماهیت مسابقه‌ای بودن این برنامه توجه ندارند؛ وقتی قرار باشد شما با این پول کم در طول مدتی یک خانواده را بچرخانید و مدیریت هزینه کنید این موضوع جذاب می‌شود؛ به عبارت دیگر رقابت در مدیریت هزینه، عامل جذابیت خانه ما است.

گوینده مستند مسابقه «خانه ما» همچنین گفت: هر یک از خانواده‌های انتخابی، ویژگی‌های منحصر به فرد و شاید اخلاق‌های خوب و بد دارند. این منحصر به فرد بودن هر یک از خانواده‌ها و همذات‌پنداری با آنها برای مخاطب جذاب است. علاوه بر این، وقتی در این مسابقه از هر سنی حضور دارند هر کدام از مخاطبان می‌توانند با این برنامه ارتباط برقرار کنند و با هر یک از شرکت‌کننده‌ها همذات‌پنداری کنند.

طالبی درباره‌ی نحوه گویندگی این برنامه توضیح داد: مستند مسابقه «خانه ما»، جزو معدود برنامه‌هایی است که در آن کلامی از خود نگفتم و بداهه‌گویی ندارم. هر چه هست از متن برمی‌آید اما لحن‌ها، تأکیدها و تکنیک‌های کلامی از تجربیاتم برخاسته است. برای نمونه در قسمت‌های اول و دوم من یک بار پیش از گویندگی، آن قسمت را کامل می‌دیدم و بعد در استودیو بدون دیدن فیلم گویندگی می‌کردم. ولی به مرور و با توجه به محدودیت زمانی حالا تنها بخش معرفی خانواده‌ها را می‌بینم و بعد بدون تصاویر نریشن می‌گویم. اگر صدا و تصویر در این برنامه هماهنگ است؛ دیگر لطف خداوند، تجربیاتم و شناخت من از مستند مسابقه خانه ما است.

وی همچنین گفت: وقتی که گوینده‌ای در خوانش متن تجربه می‌یابد دیگر متوجه می‌شود هر متنی را چگونه باید بخواند. گویندگی همین است؛ ما یک گویندگی و یکی روخوانی متن داریم که روخوانی را همه می‌توانند انجام دهند اما گویندگی فن خاص خود را دارد.

این مجری رادیویی و تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهد به صورت مختصر این برنامه را به دیگران معرفی کند چه می گوید، بیان کرد: من هنگامی که بخواهم این برنامه را به کسی معرفی کنم می گویم اگر همه پول های شما را بگیرند، یخچال هم خالی باشد آیا با دو میلیون تومان می‌توانی زندگی کنی؟

پخش فصل هفتم «خانه ما» از یک ماه پیش هر پنجشنبه ساعت ۲۱ آغاز شده و فصل هشتم آن نیز با ثبت‌نام ۱۵۰۰ خانواده مشهدی همراه بوده و به‌زودی برای پخش در زمستان ۹۸ کلید می‌خورد.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.