Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 29148
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 28 شهریور 1400 - 11:25 |

«چراغداران» رادیو فرهنگ به حسین سرشار رسید

«چراغداران» رادیو فرهنگ به حسین سرشار رسید

برنامه «چراغداران» یکشنبه ۲۸ شهریور مخاطبان رادیو فرهنگ را با حسین سرشار، خواننده اپرا، بازیگر و دوبلور سینما آشنا می کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چراغداران» امروز، بهروز رضوی بخش هایی از سرگذشت زندگی حسین سرشار را روایت می‌ کند.

حسین سرشار در سال ۱۳۱۳ در محله‌ای قدیمی در خیابان فرهنگ تهران چشم به جهان گشود. سرشار از صدایى محکم و رسا برخوردار بود و از سن کودکی به موسیقی علاقه داشت. به خاطر صدای خوبش از همان سنین جوانی وارد کار نمایش شد و شروع به پیش پرده ‏خوانى به هنگام اجرای تئاترها کرد.
سرشار در هنرستان، موسیقی و آواز را زیر نظر خانم اِولین باغچه بان و لیلی بارا، معلم اتریشی فرا گرفت. او در فاصله سال‌های ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۴ به عنوان خواننده سولو در کنسرت‌های ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری شرکت داشته است. حسین سرشار پس از گذراندن دوره هنرستان عالى موسیقى در سال ۱۳۳۳ و اخذ دیپلم در رشته آواز (اپرا)، براى گذراندن دوره‏ کنسرواتوار موسیقی عازم ایتالیا شد و دورهٔ نهایی کنسرواتوار «سانتاچی چیلیا» رم را با درجهٔ اول به پایان رسانید.
بازگشت او به تهران مصادف بود با افتتاح تالار رودکی، که به عنوان سالنی برای اجرای هنرهای فاخری چون باله، اپرا و موسیقی سمفونیک بنا شده بود. سرشار به‌عنوان سولیست اول در تالار رودکی تهران مشغول به کار شد و به همکاری با موسیقی دانان و رهبران ارکستری چون حشمت سنجری و فرهاد مشکوه پرداخت و در کنسرت‌هایی که آنها رهبری اش را به عهده داشتند، شرکت کرد.
قطعهٔ «فروغ عشق» ساخته حسین دهلوی، «ایوان مدائن» ساخته عالمی، «عالم قدوس» ساخته دکتر ریاحی، «سرود میلاد» ساخته ریاحی و کلهر، «شوریده دل» ساخته ارسلان کامکار و «ایران» ساخته ارسلان کامکار، از جمله کارهای موسیقایی حسین سرشار در سال‌های بعد از انقلاب است.
آخرین کار هنری سرشار، اجرای حماسی و پرطنین سرود میهنی «ای ایران» است که در تیرماه سال ۱۳۶۷ در تالار وحدت تهران اجرا شد.
او برای نخستین بار در فیلم «اجاره نشین‌ها» ساخته داریوش مهرجویی به ایفای نقش پرداخت. همچنین حسین سرشار در فیلم های «جعفر خان از فرنگ برگشته» ساخته ی علی حاتمی، «هامو» ساخته داریوش مهرجویی، «ای ایران» ساخته ناصر تقوایی و «راه و بیراه» به کارگردانی سیامک شایقی به ایفای نقش پرداخته است.
وی در ۶۱ سالگی یعنی سال۱۳۷۴ در آلزایمر چندی گم شد و در آخر بر اثر سانحه رانندگی درگذشت.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی، ساعت ۱۲:۴۰ روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.