Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 29611
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 17 مهر 1400 - 11:13 |

«چراغداران» رادیو یاد غلامحسین ابراهیمی دینانی را گرامی می دارد

«چراغداران» رادیو یاد غلامحسین ابراهیمی دینانی را گرامی می دارد

برنامه «چراغداران» رادیو فرهنگ شنبه ۱۷مهر ماه به گرامیداشت دکتر ابراهیمی دینانی، از بزرگترین فیلسوفان فلسفه اسلامی اختصاص دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چراغداران» امروز، بهروز رضوی بخش هایی از داستان زندگی فیلسوف بزرگ، غلامحسین ابراهیمی دینانی را روایت می‌ کند.

غلامحسین ابراهیمی دینانی در ۵ دی سال ۱۳۱۳ در دینان از توابع شهر درچه اصفهان به دنیا آمد، در سال ۱۳۳۳ وارد حوزه علمیه قم شد و ضمن تحصیل خارج فقه و اصول نزد مراجع بزرگ، به فراگیری فلسفه نیز در نزد علامه طباطبائی پرداخت که شاهد مباحث فلسفی هانری کربن(فرانسوی) و سیدمحمدحسین طباطبایی نیز بود. فلسفه را در اصفهان نزد حکیم ضیاء پور شروع کرد و در قم در سطح عالی با سید محمد حسین طباطبائی به پایان رساند و از شاگردان خاص او شد. وی در سال ۱۳۴۵، و پنج سال پس از درگذشت سید حسین طباطبایی بروجردی به تهران مهاجرت کرد و وارد دوره کارشناسی دانشگاه تهران شده و پس از اخذ درجه کارشناسی برای گذراندن امورات زندگی به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد. وی تا دریافت درجه دکترا ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۲ از رساله دکتری تخصصی فلسفه خود دفاع کرد. وی در سال ۱۳۶۲ به تهران منتقل شده و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد و تاکنون استاد این دانشگاه است.

ابراهیمی دینانی در آثار فلسفی خود به نقد آرای فلسفی فلاسفه بزرگ غرب و شرق پرداخته و در ذیل آن‌ها، به ارائه نظرات خاص فلسفی خود نیز پرداخته‌ است.
دینانی در سمینارها و همایش‌های متعدد داخلی و خارجی شرکت داشته و مقالات و آثار فراوانی در حوزه فلسفه و دین پژوهی به رشته تحریر درآورده که برخی از کتاب هایش جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده و در اولین دوره همایش چهره‌ های ماندگار در سال ۱۳۸۰ با عنوان چهره برتر فلسفه تقدیر شد.
عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۱۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.