Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 46349
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 04 دی 1402 - 15:21 |

گرامیداشت رودکی در «باغ هنر» رادیو ایران

گرامیداشت رودکی در «باغ هنر» رادیو ایران

برنامه رادیویی «باغ هنر» دوشنبه ۴ دی، مصادف با روز بزرگداشت «رودکی»، نخستین شاعر بزرگ زبان فارسی از این شاعر پر آوازه می‌گوید.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، «رودکی» را نخستین شاعر بزرگ پارسی‌گوی و پدر شعر پارسی می‌دانند، به این دلیل که تا پیش از وی کسی دیوان شعر نداشته‌ است.

عبدالله علایی تهیه کننده برنامه «باغ هنر» این هفته بیان کرد: از تمام آثار «رودکی» که گفته می‌شود بیش از یک میلیون و سیصد هزار بیت و نیز شش مثنوی بوده، فقط ابیاتی پراکنده به همراه چند قصیده، غزل و رباعی باقی مانده‌است. تعداد ابیات باقی‌مانده از رودکی را ۱۰۴۷ بیت گزارش می‌کنند.

وی ادامه داد: اگرچه سروده‌های وی در دایره ادبیات غنایی و بعضاً تعلیمی جای می‌گیرد، اما اندکی تأمل در شعر او نشان می‌دهد که وی از داستان‌ها و موضوعات حماسی، به خوبی آگاهی داشته و با استادی و مهارت تمام توانسته این مسئله را در شعر خود بازتاب دهد.

علایی افزود: یکی از مهارت‌های او کاربرد صور خیال، از جمله تشبیه و استعاره در اشعار است، تصاویری که «رودکی» در اشعارش به کار برده، بر عکس شعرای دیگر سبک خراسانی، متحرک و جاندار است. در میان تصویرهای گوناگون، تشبیه مهم‌ترین آرایه در عرهای «رودکی» به‌شمار می‌آید.

گفتنی است مهم‌ترین اثر او کلیله و دمنه منظوم است. جز آن سه مثنوی از او به ما رسیده و از بقیه اشعارش جز اندکی باقی نمانده‌ است.

علایی در پایان افزود: در راستا به «هفته‌های ایرانی»  و سفر به استان «خراسان شمالی» در این هفته در بخشی از برنامه به مروز مفاخر و بزرگان این استان نیز خواهیم پرداخت.

گفتنی است «باغ هنر» این هفته به تهیه کنندگی عبدالله علایی و اجرای شهاب شهرزاد از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.