Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 13 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 41477
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1402 - 6:44 |

گرامیداشت «شیخ الرییس ابن سینا» در رادیو فرهنگ

گرامیداشت «شیخ الرییس ابن سینا» در رادیو فرهنگ

مستند « چراغداران »شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه به روایت زندگی حرفه ای « ابن سینا،» اختصاص دارد.

در برنامه « چراغداران» كه شرح كوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی كشورمان است بهروز رضوی روایتگر بخشی از زندگی ابن سینا، پزشك، ریاضی‌دان، اخترشناس، فیزیك‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس و شاعرمی شود ،این برنامه گرامیداشتی برای این چهره است.
ابوعلی سینا حكیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی كه در جهان غرب به نام(Avicenna) و با لقب “امیر پزشكان” شناخته شده است، فیلسوف، منجم، نویسنده، ریاضیدان، شیمیدان و… بزرگ قرن چهارم هجری و مشهور به ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس است. این دانشمند ایرانی در یكم شهریور سال ۳۵۹ چشم به جهان گشود.
ابوعلی سینا در همه علوم به ویژه پزشكی مهارت قابل توجهی داشت به همین علت او را پدر علم پزشكی نامیدند؛ از جمله آثار مهم او میتوان به كتاب قانون در طب، كتاب شفا و دانشنامه علائی اشاره كرد. دوران تحقیق و فعالیت این دانشمند بزرگ به نام دوران طلایی اسلام شناخته می‌شود.
ابو علی سینا در طول مدتی كه در اصفهان زندگی میكرد مورد توجه علاءالدوله قرار داشت و زندگی آرامی را گذراند تا اینكه اصفهان مورد حمله مسعود غزنوی قرار گرفت. در این حمله برخی از آثار مهم این دانشمند بزرگ از بین رفت. این اتفاق ضربه بزرگی به او وارد كرد. پس از این اتفاق ابو علی سینا كه درگیر بیماری قولنج نیز شده بود، تصمیم گرفت به همدان برود و آنجا زندگی كند. سر انجام در دوم تیر ماه سال ۴۱۶ هجری شمسی، در ۵۷ سالگی از دنیا رفت و در شهر همدان به خاك سپرده شد. در برخی منابع گفته شده است كه همین بیماری قولنج علت مرگ ابو علی سینا بوده است ولی علت مرگ او به طور قطعی ذكر نشده است. آرامگاه او در میدان بوعلی سینا در مركز شهر همدان واقع شده‌است. این اثر در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
برنامه »چراغداران» را به تهیه كنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۱:۴۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.