Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 45684
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 05 آذر 1402 - 15:03 |

«گلستان خون» را از رادیو ایران بشنوید

«گلستان خون» را از رادیو ایران بشنوید

مردم مسلمان گرگان در پنجم آذرماه سال ۱۳۵۷ حماسه‌ای را در شهر گرگان رقم زدندكه این روز در نزد اذهان عمومی به ‌روز دفاع از حریم امامت و ولایت نام‌گرفته است. به همین مناسبت رادیو ایران ویژه برنامه «گلستان خون» را تقدیم می كند.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، حمله عوامل رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا (ع) به غیر از ناخشنودی مردم و علمای مشهد مقدس، واكنش سایر مردم و علما را در شهرهای مختلف برانگیخت.

قیام پنج آذر گرگان ۷۷ روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد كه در آن اهالی گرگان، بندرگز، كردكوی، علی‌آباد و تعدادی از تركمن‌های منطقه در اعتراض به جنایت ۲۹ آبان حكومت شاهنشاهی در یورش به صحن‌ حرم رضوی و به شهادت رساندن زائران به خیابان‌های گرگان آمده و علیه رژیم تظاهرات كردند.

كتاب «انقلاب اسلامی در گرگان و دشت» كه توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، تصویر روشنی از آنچه در ۵ آذر سال ۵۷ گذشته بود را بازگو كرده است. در پی حمله‌ مأموران حكومتی در ۲۹ آبان به ‌مردمی كه در حرم امام رضا(ع) در مشهد حضور داشتند، چند نفر كشته و زخمی شدند كه در پی این حادثه حرم، امام‌خمینی (ره) و تعدادی از مراجع تقلید روز یكشنبه ۵ آذر ۱۳۵۷ را عزای عمومی اعلام كردند.

مستند «گلستان خون» یكشنبه پنجم آذر مروری بر وقایع پنج آذر سال ۵۷ دارد این ویژه برنامه ساعت ۲۰:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.