Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 16281
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 01 بهمن 1398 - 13:30 |

گوینده راه شب: زمانی آرزو داشتند از پشت میکروفون‌ رادیو ایران فقط سلام کنند

گوینده راه شب: زمانی آرزو داشتند از پشت میکروفون‌ رادیو ایران فقط سلام کنند

میثم نیکنام ـ گوینده رادیو ـ با اعتقاد بر اینکه جایگاه رادیو کمی افت کرده است، در این ارتباط به افرادی اشاره می‌کند که متاسفانه این روزها با رابطه وارد رادیو شده‌اند. او همچنین خاطره‌ای را یادآور می‌شود: زمانی بعضی از گوینده‌ها از شبکه‌های دیگر می‌آمدند، در استودیو پخش سرک می‌کشیدند و می‌گفتند خدایا یعنی می‌شود ما روزی از میکروفون رادیو ایران یک سلام کنیم!؛ یعنی تا این اندازه برایشان جذاب بود.

نیکنام که در حال حاضر برنامه «راه شب» را در رادیو ایران دارد و یک هفته در میان برنامه «سلام صبح بخیر» را در این شبکه اجرا می‌کند، درباره‌ی معیارهای انتخاب گوینده در گذشته و حال به ایسنا گفت: آن سال‌هایی که من وارد رادیو شدم ـ دهه‌های ‌شصت و هفتاد ـ کسی که استعداد داشت و کمی هم صدا و مطالعه، می‌توانست به این عرصه وارد شود. اما الان معیارها تغییر کرده و حداقل مدرکی که برای گویندگی لازم است لیسانس است. هم سواد تحصیلی باید بالا باشد و هم سواد سیاسی و اجتماعی و همه‌ی اینها مستلزم این است که گوینده هم تحصیلکرده باشد و هم اهل مطالعه و پیگیری اخبار روز.

نیکنام در پاسخ به این پرسش که با چنین توصیف و معیارهایی برای گویندگان رادیو، پس چرا همچنان کیفیت برنامه‌های رادیویی و اجراها از سطح قابل قبولی برخوردار نیست؟ گفت: کیفیت برنامه‌های رادیو پایین نیامده است، ما همیشه حرفمان این بوده که رادیو خانه دوم ماست و یک روز اگر به رادیو نرویم حالمان خراب است؛ اما در سال‌های اخیر متاسفانه عزیزانی در پست‌های مختلف آمده‌اند و افرادی را وارد رادیو کرده‌اند که نمی‌دانم چطور باید گفت، اما بعضا سفارشی هستند.

زمانی آرزو داشتند از پشت میکروفون رادیو ایران فقط سلام کنند!

گوینده رادیو ایران درباره این شبکه رادیویی یادآور شد: زمانی اگر صدابردار می‌خواست پشت میز صدابرداری رادیو ایران بنشیند باید رده‌ی چهار به بالا و کاملا حرفه‌ای می‌بود. بعضی از گوینده‌ها از شبکه‌های دیگر می‌آمدند، سرک می‌کشیدند در استودیو پخش و می‌گفتند خدایا یعنی می‌شود ما یک روزی از میکروفون رادیو ایران یک سلام کنیم! یعنی تا این اندازه برایشان جذاب بود. ولی حالا یک سری سوء مدیریت در رادیو دیده می‌شود و نگاه اشتباه به مقوله‌ی رادیو هست.

میثم نیکنام با یادآوری اینکه «رادیو از تلویزیون قدیمی‌تر است»، ادامه داد: برخلاف آنچه مردم فکر می‌کنند ما در شب بیشتر شنونده داریم زیرا در شب می‌توان با هدفون رادیو گوش داد اما تلویزیون را در هر ساعتی نمی‌توان روشن کرد چون نورش آنهایی که خوابیده‌اند را اذیت می‌کند.

رادیو دست کم گرفته شده است

نیکنام در ادامه صحبت‌هایش درباره جایگاه رادیو گفت: در سال‌های اخیر بعضا افرادی که نباید، وارد رادیو شده‌اند و رادیو دست کم گرفته شده است. رادیو به تدریج دارد ابهت و جایگاهش را از دست می‌دهد. ما همچنان تلاش می‌کنیم تا بتوانیم رادیو را حفظ کنیم و نگذاریم به جایی برسد که دیگر کسی رادیو را دوست نداشته باشد.

به گفته این گوینده رادیو، تعدد شبکه‌های رادیویی باعث می‌شود تا گوینده‌ها تمرکز نداشته باشند و کیفیت برنامه‌ها کم شود.

او در این ارتباط ادامه داد: تعدد شبکه‌های رادیویی کیفیت را کم کرده است؛ مثلا یک گوینده یک ساعت در رادیو جوان برنامه دارد و ساعتی بعد در شبکه‌ای دیگر برنامه‌ی زنده دارد و این باعث می‌شود تمرکز لازم را نداشته باشد و کیفیت کم شود. می‌شد چهار ـ پنج شبکه داشته باشیم اما با کیفیت بیشتر.

این گوینده رادیو درباره متن‌نویسی در رادیو هم گفت: الان نویسنده‌ی خوب خیلی کم است. یکسری نویسنده خوب داشتیم که کمی بی‌مهری دیدند و ترجیح دادند که نباشند. الان هم چند نویسنده خوب داریم که زحمت می‌کشند اما متأسفانه مثل سابق نیست؛ افرادی با رابطه وارد شدند و باری به هر جهت شد و کیفیت پایین آمد.

به اشتراک بگذارید
  1. باسلام و درود به استاد فرهیخته و ارجمند جناب نیکنام
    درود برشما کاملا منطقی و صحیح فرمودین یک گوینده درقدیم حتی با. سیکل اما باصدای جذاب گوینده میشد اما حالا باچهارسال تحصیل دردانشگاه صداوسیما و
    تحصیلات کارشناسی در رشته های دیگه نمیتونن وارد بشن .من خودم دخترخانمی رو در زمان ضبط برنامه برای ر ادیو دیدم که فقط گویندگی رو دوست داشت اما از تحصیلات گویندگی چیزی نداشت وحالا در تولیدی فعال شده . متآسفانه و متآسفم. ودیگرهیچ
    خداقوت

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.