Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 26018
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 08 اردیبهشت 1400 - 11:47 |

یادبودی برای زنده یاد «استاد نورالدین رضوی سروستانی» در رادیو فرهنگ

یادبودی برای زنده یاد «استاد نورالدین رضوی سروستانی» در رادیو فرهنگ

قطعه «نسترن» به مناسبت سالروز درگذشت نورالدین رضوی سروستانی، در برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» چهارشنبه ۸ اردیبهشت پخش و بررسی می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» امروز بازخوانی قطعه«نسترن» را با صدای نورالدین رضوی سروستانی تقدیم شنوندگان می‌کند تا در روز در گذشت این خواننده و ردیف دان، یاد او‌ را زنده بدارد.

تصنیف نسترن تنظیم و آهنگسازی محمدجواد عندلیبی است و شاعر آن ملاعلی ترابی جهرمی‌ با تصحیح فریدون مشیری است.
سید نورالدین رضوی سروستانی، خواننده آواز و ردیف‌ دان، ۲۱ فروردین ۱۳۱۴ در سروستان شیراز به دنیا آمد. رضوی سروستانی از سن ۲۰ سالگی یادگیری موسیقی را در شیراز نزد استاد مشیر معظم افشار آغاز کرد. صدای او برای نخستین بار در سال ۱۳۳۷ از رادیو شیراز پخش شد، در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل آموخته‌ها، در تهران از محضر استادان بزرگی چون مرتضی محجوبی، احمد عبادی، رضا فروتن، سلیمان امیرقاسمی، علی اکبر شهنازی، اصغر بهاری و نورعلی خان برومند بهره‎های فراوان برد.
رضوی سروستانی برای گسترش و شناساندن موسیقی اصیل ایرانی و شیوه صحیح آواز از سال ۱۳۵۲ با همکاری گروه‌های موسیقی شیدا، سماعی، درویش، مولوی، کنسرت‌هایی را با بزرگانی چون استاد فرامرز پایور، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان برگزار کرد. برخی از تصنیف‌های قدیمی موسیقی ایرانی، از جمله تصانیف عارف و شیدا و صدای رضوی سروستانی با اجرای گروه پایور و گروهی به سرپرستی رضا شفیعیان، از جمله شناخته‌ شده‌ ترین کارهای او به شمار می‌روند.
برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را هرروز ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و اجرای مریم واعظ پور از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.