Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 27293
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 02 تیر 1400 - 19:30 |

یادی از استاد مصطفی کمال پورتراب، در «نیستان» رادیو

یادی از استاد مصطفی کمال پورتراب، در «نیستان» رادیو

مجله موسیقی رادیویی «نیستان» امشب چهارشنبه ۲ تیرماه، به گفت و گو با محسن جلیلی؛ پژوهشگر موسیقی و پخش گفتگویی از زنده یاد مصطفی کمال پورتراب؛ آهنگساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی اختصاص دارد .

به گزارش هنرصدا، در برنامه «نیستان» امشب ، رضا مهدوی موسیقی شناس و کارشناسی ارشد موسیقی رسانه به عنوان کارشناس مجری با دکتر محسن جلیلی؛ آهنگساز، محقق و پژوهشگر موسیقی در خصوص فعالیت های هنری وی گفت و گو می کند.
در بخش آخرین اخبار و رویدادهای موسیقی، ندا رادمهر به مناسبت سالگرد درگذشت مصطفی کمال پورتراب بخشهایی از گفتگو با ایشان در سالهای دور پخش می شود.
مصطفی کمال پورتراب، آهنگ‌ساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی و‌ از اعضای هیئت مؤسس و نایب‌رئیس شورای عالی خانهٔ موسیقی بود.
ایشان پس از آموختن مقدمات موسیقی سال ۱۳۱۸ وارد دوره شش ساله متوسطه هنرستان عالی موسیقی شد و تا سال ۱۳۲۴ که مدرک دیپلم را دریافت کرد، سازهای متنوعی نظیر فاگوت را از یاروسلاوبیزا، ویولن را از حشمت سنجری و عطاالله خادم میثاق و تار را از موسی معروفی فرا گرفت. وی هم‌چنین تئوری موسیقی ایرانی را نزد روح‌الله خالقی آموخت و در فراگیری آواز گروهی از آموزش‌های روبیک گریگوریان و در سرایش از آموزش‌های فریدون فرزانه و پاتما گریان استفاده کرد. پس از آن، به دلیل این که امکان تحصیل در دورهٔ عالی آهنگسازی در هنرستان وجود نداشت، به‌طور خصوصی نزد پرویز محمود به فراگیری آهنگسازی پرداخت. او بعداً همین رشته را در هنرستان نیز ادامه داد و در سال ۱۳۳۹ فارغ‌التحصیل شد. او بعدها در سال ۱۳۴۶ دوره‌ای تکمیلی نیز در فرانسه گذراند.
کمال پورتراب چندین قطعه موسیقی خلق کرده و چند کتاب نیز نوشته یا ترجمه کرده‌است. یکی از پرفروش‌ترین آثار او کتابی به نام «تئوری موسیقی» است که تا سال ۱۳۹۳ به چاپ پنجاه و سوم رسید.
وی در سال ۱۳۸۷ به عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد.
وی در ۲ تیر ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی به علت کهولت سن در تهران درگذشت و پیکرش صبح روز جمعه، ۴ تیرماه از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شد، در این برنامه یکی از گفتگوهایی که با وی انجام‌شده پخش می شود.
در بخش از ایده تا اجرا نیز امشب استاد کیوان ساکت به ادامه مبحث پیوند شعر و موسیقی آوازی در تکنوازی آوازی در دستگاه سه گاه اشاره کرده ‌و دراین زمینه اجرا دارد .
برنامه «نیستان» ساعت ۲۲ به تهیه‎‌کنندگی وحید رستگاری و همراهی یلدا احتشامی از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.