Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 34464
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1401 - 10:15 |

از مستندی بر زندگی بهنام صدیقی تا تحلیل نقاشی «واسیلی كاندینسكی» در رادیو فرهنگ

از مستندی بر زندگی بهنام صدیقی تا تحلیل نقاشی «واسیلی كاندینسكی» در رادیو فرهنگ

شنوندگان رادیو فرهنگ در برنامه «نگارخانه» امشب( سه شنبه ۲۷ ازدیبهشت ۱۴۰۱ ) ضمن شنیدن مستندی بر زندگی بهنام صدیقی(عكاس) با نقاشی های «واسیلی كاندینسكی» آشنا می شوند.

در مجله رادیویی “نگارخانه” این هفته در بخش درس گفتار با امیر راد به چیستی هنر و تعریف هنر و درس گفتار در مورد هنر معاصر پرداخته می‌شود.

در بخش معرفی هنرمندان، مستندی از زندگی بهنام صدیقی نقاش كشورمان پخش می شود.
بهنام صدیقی در سال ۱۳۵۸ در ساری متولد شد. وی فعالیت خود را در زمینه عكاسی از سال ۱۳۷۶ آغاز كرد و در سال ۱۳۸۷ تحصیلاتش را در رشته عكاسی در مقطع كارشناسی به پایان برد. او تا به امروز چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی برگزار كرده كه از آن میان می توان به نمایشگاه های انفرادی با عنوان: “اكباتان، غرب تهران” (۸۹-۸۸)، “زندگی در بم” (۸۲)، و “تعطیلات” (۹۲) اشاره كرد. صدیقی همچنین برنده ی جوایز متعددی در جشنواره های داخلی و خارجی بوده است.

بهنام صدیقی هنرمندی خلاق و پركار است؛ و همواره می توان در آثارش شاهد دغدغه ها و نگاه ویژه او به محیط زندگی انسان معاصر بود. او تا به امروز چندین مجموعه عكس منتشر كرده است: “زندگی در بم”، كه مجموعه ای ست كه ۱۷ قطعه عكس رنگی كه از بقایای خانه های ویران شده پس از زلزله سال۸۲ است را شامل می شود.
بخش “یك دقیقه یك نقاشی” مجله امشب به تحلیلی بر نقاشی «واسیلی كاندینسكی» اختصاص دارد.
واسیلی كاندینسكی، نقاش روس است كه در اوایل قرن بیستم بارنگ‌ها و اشكال انتزاعی، در نقاشی انقلابی برپا كرد.

واسیلی واسیلیویچ كاندینسكی در چهار دسامبر ۱۸۶۶ در مسكو زاده شد. پس از تحصیلات دانشگاهی در رشته‌ی حقوق، به هنر روی آورد و برای ادامه‌ی فعالیت هنری در سی‌سالگی به شهر مونیخ آلمان نقل‌مكان كرد. در مونیخ نخست وارد یك مدرسه‌ی خصوصی هنر شد و سپس به آكادمی هنر مونیخ پیوست.
كاندینسكی در سال ۱۹۱۰ نخستین نقاشی آبرنگ انتزاعی خود را كشید و یك سال پس‌ازآن آثار خود را در «انجمن نوین هنرمندان مونیخ» به نمایش گذاشت. این نمایشگاه جنجال‌آفرین شد.
سالها بعد درحالی‌كه نازی‌ها ۵۷ تابلوی نقاشی او را به بهانه‌ی «هنر منحط» مصادره كردند، در سال ۱۹۳۷ هنردوستان از سراسر جهان به سوئیس شتافتند تا در نمایشگاهی از آثار كاندینسكی، هنر انتزاعی او را تحسین كنند. واسیلی كاندینسكی در ۱۳ دسامبر ۱۹۴۴ یعنی چند ماه پس از آزادی پاریس از چنگ رژیم نازی چشم از جهان فروبست
«نگار‌‌خانه» به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، به تهیه كنندگی رضا غیور و كارشناسی و اجرای امیر راد ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.