Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 29595
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 15 مهر 1400 - 15:23 |

بررسی ابعاد فکری امام رضا (ع) در «جوانه ها» رادیو فرهنگ

بررسی ابعاد فکری امام رضا (ع) در «جوانه ها» رادیو فرهنگ

تهیه کننده برنامه « جوانه ها» گفت :مجله «جوانه ها» که برنامه ای با اجرای نوجوانان است پنج شنبه ۱۵ مهر ماه به مناسبت سالروزشهادت امام هشتم، به بررسی ابعاد فکری امام رضا (ع) اختصاص دارد.

مریم‌قاسمی تهیه کننده و سردبیر برنامه « جوانه ها » بیان داشت: برنامه این هفته در بخش اصلی به موضوع ” ابعاد فکری امام رضا (ع)” می پردازد .
وی افزود :در سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرّضا (ع) ؛ امام هشتم شیعیان ، در برنامه جوانه هابا توجه به شخصیت ذو ابعاد امام رضا (علیه السلام) – به عنوان یکی از امامان معصوم علیهم السلام – و با توجه به نیازهای جهان در چهار بُعد فرهنگی، علمی، سیاسی و اجتماعی، به بررسی ابعاد فکری امام رضا (ع) می پردازیم .
وی توضیح داد :همچنین در این برنامه این سؤال مطرح است که چه ابعادی از شخصیت امام رضا (علیه السلام) می تواند پاسخ گوی این نیازها قرار گیرد؟البته باید توجه داشت که اگرچه شخصیت امام رضا (علیه السلام) ذو ابعاد است، اما از جامعیت و وحدتی برخوردار است که تمام ابعاد شخصیتی وی را شامل شده و با رویکرد وحدت گرایانه به شخصیت آن حضرت می توان تصویری جامع و کامل را برای رفع نیازهای جهانیان ارائه نمود.
قاسمی با اشاره به این موضوع که این برنامه، یک برنامه کاملا آموزشی برای همه نوجوانان ایران است ادامه داد : بخش سوال برنامه “جوانه ها” برای فعالیت بیشتر ذهنی همراه با مطالعه نوجوانان طراحی شده و این‌هفته ؛ به این سوال که “چطور میتونیم از زندگی معصومین علیهم السلام درس بگیریم؟ ” پاسخ خواهیم داد.

تهیه کننده این برنامه با اشاره به اینکه «جوانه‌ها» اولین برنامه فرهنگی، ادبی و هنری ویژه نوجوان‌ها در رادیو است که اتاق فکر آن را نوجوانان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: براساس نظر اعضای اتاق فکر محور اصلی برنامه این هفته، بصورت ویژه به شهادت امام رضا (ع) است و در در بخش معرفی کتاب، «غریبِ قریب»
نوشته سعید تشکری معرفی می شود.
وی درباره این کتاب هم‌گفت :کتاب «غریب قریب»، داستان ساخت و بازسازی بارگاه ملوکتی امام رضا(ع) در دوران های مختلف تاریخی است. تشکری به عنوان‌نویسنده در این دوازده بخش روایت هایی از ساخت این بارگاه در دوران های نوغانیان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، چنگیزی ها، ایلخانان، تیموریوان، صفویان، افشاریان و قاجار ارائه کرده است.
این کتاب دوره دو جلدی است که ناشر آن، به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) کتابستان معرفت است
تهیه‌کننده «جوانه‌ها» درباره بخش‌های مختلف این برنامه اظهار کرد: پرداختن به موضوعات روز سینما، تئاتر، موسیقی، معرفی نخبگان ایران و جهان، معرفی کتاب، گردشگری و بازی‌های بومی و محلی از بخش‌های مختلف این برنامه است که مثلا در بخش «خوشمزه» بنا بر مناسبت شهادت ‌رسم نذری حلیم در این ایام طرز تهیه حلیم آموزش داده می شود.
وی افزود :گردشگری عنوان دیگری از این برنامه است که از طریق امواج رادیویی شنوندگان را به موزه ی آستان قدس رضوی می برد همچنین شنوندگان این برنامه در بخش معرفی مشاهیر با آقای محمد علی الهامی نیا؛ کاشی کار حرم مطهر رضوی آشنا می شوند.
محمدعلی الهامی نیا فرزند کربلایی حسن در سال ۱۳۱۳ دیده به جهان گشود و از سن ۱۲ سالگی به حرفه کاشی‌کاری مشغول شد و زیر نظر اساتیدی همچون کربلایی غلامحسین بجستانی و کربلایی غلامحسین پناهی طوسی، این هنر را فرا گرفت.
وی از سال ۱۳۲۷ شاگرد مرحوم استاد خوش‌دست، معمار چیره دست آستان قدس رضوی شد.
مرحوم الهامی نیا کار‌های ارزشمندی را با مرحوم استاد خوش‌دست در بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا (ع) انجام داده که از آن جمله می‌توان به کاشی‌کاری‌های گنبد الله وردی خان، مسجد بالاسر، دارالشکر، پیش روی مبارک و موزه قدیم اشاره کرد.
همچنین در صحن‌های قدس، جمهوری اسلامی و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی آثار ارزشمند و ماندگاری از این استاد برجسته کاشی کاری برجای مانده است. نام او که یکی از اساتید برجسته در زمینه کاشی‌کاری به شمار می‌رود، نیز بر روی کاشی‌های حرم مطهر رضوی حک شده است.
مرحوم استاد محمدعلی الهامی نیا تا همین اواخر به‌عنوان سرپرست واحد معماری سنتی با سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی فعالیت داشته است.
قاسمی با توضیح اینکه در برنامه “جوانه ها” در بخش “ما میتوانیم” به موضوعات مختلف فرهنگی پرداخته می شود گفت : بررسی آئین زیارت حرم معصومین علیهم السلام موضوعی است که این هفته به ان اشاره می شود چراکه آداب زیارت تنظیم کننده رابطه انسان در موقع زیارت با امام است که دربرنامه “جوانه ها”ی این هفته بدان می پردازیم.
برنامه “جوانه ها” را به تهیه کنندگی و مشاور محتوایی مریم قاسمی ساعت ۱۸:۳۰ پنجشنبه ها به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.