Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 30960
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 13 آذر 1400 - 10:59 |

بهروز رضوی در «چراغداران» مخاطبان رادیو را با صائب تبریزی شاعر آشنا می کند

بهروز رضوی در «چراغداران» مخاطبان رادیو را با صائب تبریزی شاعر آشنا می کند

بهروز رضوی در مستند رادیویی «چراغداران» امروز، مخاطبان رادیو فرهنگ را با میرزا محمدعلی صائب تبریزی اصفهانی، شاعر آشنا می کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «چراغداران» به شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان اختصاص دارد. این برنامه امروز به روایت زندگی و آثار صائب تبریزی، غزلسرای بزرگ سبک هندی به صورت علمی و تخصصی می‌پردازد.
میرزا محمدعلی صائب تبریزی اصفهانی، بزرگ‌ترین غزل سرای سده یازدهم هجری و نامدارترین شاعر زمان صفویه است. او در دربار صفوی به عنوان ملک الشعرایی رسید و به او شاه شاعر سبک هندی می‌گویند.
صائب شاعری کثیرالشعر بود و شمار اشعار صائب را از شصت هزار تا صد و بیست هزار بیت گفته‌اند. افزون بر فارسی وی هفده غزل به ترکی آذربایجانی نیز دارد.
صائب سبکی را به کمال رساند که چند سده پس از او سبک هندی نامیده شد. او اسلوب معادله یا «مدعا مثل» را بیش از دیگر شاعران هم‌روزگارش به کار برده‌است. نازکی خیال و لطافت اندیشه و مضمون‌سازی‌های ظریف و معنی‌های بیگانه و باریک در شعر وی دیده می‌شود. ابیات غزل وی، استقلال معنایی دارند و در یک غزل از چندین موضوع سخن گفته‌است.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی، ساعت ۱۲:۱۵ روی موج‌اف ردیف۱۹۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ می‌شنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.