Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 30963
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو تاریخ انتشار : 13 آذر 1400 - 11:02 |

تصنیف «رنگ های طبیعت» در رادیو بررسی می شود

تصنیف «رنگ های طبیعت» در رادیو بررسی می شود

برنامه امروز «با کاروان شعر و موسیقی» تصنیف «رنگ های طبیعت» اثر جاویدان زنده یاد عبدالحسین برازنده را پخش و بررسی می کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «با کاروان شعر و‌ موسیقی» قطعه «رنگ های طبیعت» اثری از آثار استاد عبدالحسین برازنده با آهنگسازی وی و شعری از شیدای اصفهانی و آواز جلال‌الدین تاج اصفهانی بررسی می‌ شود.

عبدالحسین برازنده آهنگساز و نوازندهٔ تار اهل ایران بود که در سال ۱۲۷۲ ه ش در اصفهان متولد شد. در کودکی تحت آموزش دایی خود، عبدالرحیم‌خان صفوی، که موسیقی‌دان بود، قرارگرفت. سکونت عبدالحسین برازنده در اصفهان باعث شد که از میان صدها ساختهٔ او، تنها تعداد اندکی به اجرا و ضبط برسد. تعدادی از آثار او با تنظیم مجدد در برنامهٔ گلها به اجرا و ضبط رسید. از میان قطعات او آثاری مانند «آتش دل» و «رنگ‌های طبیعت» با صدای جلال‌تاج اصفهانی بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۷ در صفحه‌های گرامافون منتشر شد. یک صفحه از تارنوازی او به همراه آواز اسماعیل ادیب خوانساری، نیز در سال‌های ۱۳۰۷ یا ۱۳۰۸ ضبط شده‌است.
این تصنیف افشاری ساخته عبدالحسین برازنده توسط جلال الدین تاج اصفهانی به شیوه ارکستر اجرا شده و علیرضا افتخاری نیز در سال ۱۳۶۲ در آلبوم «آتش دل» آن را بازخوانی و منتشر کرد.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را یلدا احتشامی‌ با گویندگی مریم واعظ پور تهیه می‌کند که ساعت ۱۲:۲۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.