Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 46665
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 21 دی 1402 - 16:53 |

به یاد «استاد ابوالحسن اقبال آذر» در رادیو ایران

به یاد «استاد ابوالحسن اقبال آذر» در رادیو ایران

برنامه موسیقیایی «ایرانآوا» پنج شنبه‌ها ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه‌ موسیقیایی «ایرانآوا» به معرفی بزرگان موسیقی و همچنین جدیدترین ترانه‌ها و تصنیف‌های تولید شده در صدا و سیمای مراکز استان‌ها می‌پردازد.

سعید مبشری تهیه کننده برنامه «ایرانآوا» بیان کرد: این هفته (۲۱ دی) به مناسبت هفته‌های  فرهنگی استان «قزوین» رهسپار این دیار فرهنگ دوست و فرهنگ پرور که مهد پرورش نخبگان زیادی بوده و هست، خواهیم شد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگان موسیقی زاده این دیار «ابوالحسن قزوینی» ملقب به «اقبال آذر» یا «اقبال السلطان» است که به حق نامش بر تارک موسیقی ایران به خصوص آواز ایرانی می درخشد.

تهیه کننده «ایرانآوا» بیان کرد: «اقبال»، آموزش ردیف‌های موسیقی را نزد استاد حاج ملا عبدالکریم جناب قزوینی آموخت. خوانندگی را در آیین تعزیه خوانی آغاز نمود. به همراه گروه تعزیه قزوین برای اجرا بارها در تکیه دولت تهران و نیز در تبریز تعزیه خوانی نمود. خوانندگی وی، نمونه‌ای از شیوه آوازی مکتب قزوین است.

سرانجام «ابوالحسن اقبال آذر» بعد از گذشت یک قرن، با کوله باری از عشق یه میهن و خدمت به موسیقی ایرانی در تاریخ سوم اسفند ۱۳۴۹ چشم از جهان فرو بست و در آرامگاه شابا در تبریز به خاک سپرده شد.

مبشری تاکید کرد: در «ایرانآوا»  این هفته سفری مجازی به «قزوین» خواهیم داشت و با استاد «اقبال آذر» بیشتر آشنا خواهیم شد و همچنین در  بخش آواهای ایرانی نیز میزبان اهالی جوان و موسیقیدان استان «قزوین» خواهیم بود.

گفتنی است «ایرانآوا» به تهیه کنندگی سعید مبشری، نویسندگی شهاب شهرزاد، اجرای میثم نیکنام و کارشناسی سیدحمید رضا حسینی پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران تقدیم همراهان این شبکه می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.