Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 1 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 43355
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 23 مرداد 1402 - 13:41 |

به یاد نگینی از اصفهان در رادیو ایران

به یاد نگینی از اصفهان در رادیو ایران

برنامه «نگین» دوشنبه ۲۳ مرداد، مروری بر زندگی و کارنامه درخشان زنده یاد، دکتر«محمدخوانساری» یکی از بزرگ‌ترین منطق‌دانان دوران معاصر و زاده شهر اصفهان دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، عبدالله علایی تهیه کننده برنامه «نگین» گفت: این برنامه به معرفی نخبگان، برجستگان و دانشمندان ایرانی می‌پردازد.

وی ادامه داد: «محمدخوانساری» استاد برجستهٔ فلسفه و منطق در دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و یکی از بزرگ‌ترین منطق‌دانان دوران معاصر بود. وی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در رشته فلسفه و گذراندن همه دروس دورهٔ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دکتری اش را در رشتهٔ منطق و فلسفه با عالی‌ترین درجه از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کرده بود. او در سال ۱۳۸۲ خورشیدی و در جریان سومین همایش چهره‌های ماندگار به‌عنوان چهره ماندگار این سال در رشته منطق انتخاب شد و همچنین در سال۱۳۸۴ خورشیدی به پاس خدمات بی‌شمار علمی و فرهنگی خود، نشان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را دریافت کرد.

تهیه کننده برنامه «نگین» تصریح کرد: از میان تألیفات متعدد او، کتاب منطق صوری، یکی از کتاب‌های مهم درسی دانشگاهی در این زمینه محسوب می‌شود که تاکنون ده‌ها بار به چاپ رسیده‌است.

«محمد خوانساری» یکی از مطرح‌ترین چهره‌ها در شناساندن فلسفه و منطق ارسطویی در ایران بود و بسیاری در ایران، ارسطو را به واسطه او شناخته‌اند. آن گونه که از زندگی‌نامه خوانساری برمی‌آید و با توجه به سال آغاز تحصیل و زمان درگذشت او، می‌توان تلاش بلیغ و هشتادساله این معلم فرزانه را در زندگی او به تماشا نشست.

«محمد خوانساری»  سرانجام پس از طی یک دوره بیماری، در شامگاه پنجشنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۳۸۸ خورشیدی و در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

گفتنی است «نگین» از شنبه تا چهارشنبه به تهیه کنندگی عبدالله علایی و با اجرای فاطمه آل عباس و حسن همایی ساعت ۱۴:۵۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.