Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 38228
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو صبا تاریخ انتشار : 20 آذر 1401 - 15:44 |

رادیو صبا و ماجرای ورود اولین اتومبیل به ایران

رادیو صبا و ماجرای ورود اولین اتومبیل به ایران

برنامه مستند «ماجرا» به مناسبت سالروز ورود اولین اتومبیل به ایران به بررسی سیر تحول خودرو و ضعیت مشاركت شركت رنو در ایران می پردازد

تاریخ دقیق ورود نخستین خودرو به ایران زیاد مشخص نیست اما به نقل از جعفر شهری (نویسنده و پژوهنده تاریخ تهران) اولین بار در آذرماه سال ۱۲۷۹ خورشیدی طی سفر مظفرالدین شاه به اروپا بود كه دو اتومبیل با دو شوفر فرانسوی راهی ایران شد. این نخستین جفت اتومبیل از نوع رنو بودند و از فرانسه خریداری ‌شده بودند.

برنامه مستند ماجرا در رادیو صبا روز دوشنبه ۲۱ آذربه مناسبت سالروز ورود اولین اتومبیل به كشور راهی آنتن می شود، این برنامه كه در قالب گزارش به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجرا های معروف می پردازد، روز دوشنبه جویای سیر تحول خودرو در ایران و ماجراهای سیاسی و اقتصادی ورود خودرو می شود.

انسیه شمس اللهی تهیه كننده این برنامه گفت: ماجرای ورود اتومبیل به ایران به مناسبت سالگرد این رویداد تقدیم مخاطبان می شود ، كه در این برنامه با مهندس خودرو درباره ی ویژگیهای اولین خودروهای رنو كه مظفرالدین شاه به ایران آورده گفتگویی داریم .

وی افزود: در ماجرای اتومبیل به بررسی سیر تحول خودروهایی كه بعد از نمایشگاه ۱۹۰۰ وارد ایران شدند می پردازیم و درباره اولین خودروسازهای ایرانی یعنی برادران خیامی و تولد پیكان صبحت می كنیم.

تهیه كننده ماجرا بیان كرد، در بخشی از این برنامه به بررسی وضعیت مشاركت شركت رنو در ایران می پردازیم ودرباره ی اولین قربانی تصادف اتومبیل در ایران می شنویم ، همچنین به جستجودرباره نقش اتومبیل محمدعلی شاه در ماجرای به توپ بستن مجلس می پردازیم.

مستند «ماجرا» به تهیه كنندگی انسیه شمس اللهی روز دوشنبه ۲۱ آذر ساعت ۱۲:۳۰ تقدیم مخاطبان می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.