Sunday, 12 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 5 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 46296
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 02 دی 1402 - 11:16 |

سفری به روستای حکیم نظامی همراه با رادیو فرهنگ

سفری به روستای حکیم نظامی همراه با رادیو فرهنگ

برنامه «مستند فرهنگ» شنبه دوم دی به معرفی روستای طاد؛ محل تولد حکیم نظامی‌شاعر نامی ایران زمین اختصاص دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، روستای طاد واقع در حاشیه شهرستان تفرش خطه ای سرسبز و قدیمی است که افتخار پرورش اجداد حکیم نظامی‌گنجوی یکی از بزرگ مردان تاریخ ایران را دارد.

نظامی‌گنجوی (گنجه ای)، شاعر و داستانسرای ایرانی تبار و پارسی‌ گوی قرن ششم هجری است که به‌ عنوان یکی از مفاخر مسلم ادب فارسی مشهور است. درباره زادگاه حکیم نظامی نقل قول‌‌های متفاوتی وجود دارد اما این قول که نظامی‌گنجوی شاعر نامدار و ادیب توانای قرن ششم هجری قمری، اهل تفرش و فارسی زبان است، دارای شهرت خاصی است.از زندگانی نظامی اطلاعات دقیق در دست نیست و درباره سال تولد و وفات او نقل‌ های متفاوتی بیان شده است اما به گواه تاریخ این شاعر خوش سخن در شهر گنجه زندگی کرده و در همین شهر نیز فوت شده است. ریشه نیاکان و اصالت این شاعر بزرگ به دیار تفرش پیوند خورده و اجداد وی زاده روستای طاد بوده اند که در مقطعی از زمان به گنجه مهاجرت کرده اند.۱۲ تا ۱۳ سند در کتب مختلف وجود دارد که به تفرشی بودن نظامی اشاره کرده و از مهمترین دلایل آن، وجود شعر معروف خود نظامی است است که بر مبنای این مصرع «به تفرش دهی هست، «تا» نام او که نظامی از آنجا شد نامجو» می توان رد پای اصالت شاعر ایرانی را در روستای طاد به اثبات رساند. قبرستان قدیمی طاد مملو از سنگ قبرهای قدیمی است که بر سینه بسیاری از آن‌ها عنوان فامیلی نظامی حک شده و این سند مهم نشانگر آن است که اجداد حکیم گنجوی در این دیار مصفا در قلب استان مرکزی زیست داشته اند.

در اشعار سایر شاعران نیز به تفرشی بودن نظامی اشاره شده است که این خود بیانگر تفرشی بودن این شاعر است. نام این روستا در گذشته «تا» بوده و در سال های گذشته به «طاد» تغییر نام یافته است. روستای طاد در فاصله ۵۰۰ متری شهر تفرش قرار دارد و قدمت آن به دوران پس از اسلام می رسد و این روستا درسال ۸۷ با شماره ثبت ۲۵ هزار به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برنامه« مستند فرهنگ» را از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ ساعت۱۴ و۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.