Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 38997
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 22 دی 1401 - 11:04 |

شاعران اهل «بیلقان» در «پارسی گویان» رادیو

شاعران اهل «بیلقان» در «پارسی گویان» رادیو

در «پارسی گویان» پنج شنبه بیست و دوم دی، با حضور دکتر محمد جعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، با بخش دیگری از ارزش‌های فرهنگی کتاب «نزهه‌ المجالس» کار بزرگ خلیل شروانی آشنا می‌شویم.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر محمد جعفر محمدزاده پژوهشگر زبان فارسی بیان کرد: «بیلقان» شهری بر کرانه شمالی رود ارس در سرزمین ارّان در قفقاز جنوبی و از سرزمین‌های ایرانِ پیش از معاهده گلستان و ترکمانچای است.

وی ادامه داد: شهر «بیلقان» امروزه در حدود ده هزار نفر جمعیت دارد؛ علاوه بر مجیری بیلقانی شاعران پارسی‌گوی بسیاری در سده‌های پنجم تا هفتم در این شهر می‌زیسته‌اند.

این پژوهشگر زبان فارسی تصریح کرد: مُجیرالدین بیلقانی شاعری نامبردار در تاریخ ادبیات ایران و از شاگردان خاقانی است؛ زبان او در شعر روان‌ است و دشواری‌های شعر خاقانی را ندارد. مُجیری بیلقانی بیشتر عمر خود را در تبریز سپری کرده و در سال ۵۷۷ هجری در این شهر وفات کرده و در مقبره‌الشعرای  تبریز مدفون است.

و در پایان سیده زهرا صالحی تهیه کننده برنامه «پارسی‌گویان» افزود: در برنامه این هفته «پارسی گویان» افزون بر رباعی‌هایی از مجیری بیلقانی از پنج شاعر پارسی‌گوی دیگر اهل بیلقان به نام های «شمس‌الدین اقطع بیلقانی، شرف صالح بیلقانی، بدیع بیلقانی، رشید بیلقانی و صفی بیلقانی» خواهید شنید و تینا میرکریمی‌گزارشگر برنامه با فارسی آموزان  گفت وگو می‌کند وهمچنین به روال هر هفته فرزانه شکراللهی کارشناس ادبیات نیز بخش‌هایی از شاهنامه را می‌خواند.

گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی و با حضوردکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه‌ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.