Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 46129
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 22 آذر 1402 - 16:43 |

«فرهنگ مردم» رادیو ایران با سابقه حدود ۶ دهه

«فرهنگ مردم» رادیو ایران با سابقه حدود ۶ دهه

«فرهنگ مردم» از قدیمی ترین برنامه های رادیویی است كه حدود ۶ دهه است روی آنتن می رود؛ همان طور كه از نام آن برمی آید، دو عنصر ارزشمند «فرهنگ» و «مردم» رمز مانایی این برنامه است.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، این برنامه سال هاست كه برای آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ های اقوام مختلف به روی آنتن می رود.

زهرا فقیه میرزایی تهیه كننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان كرد: قدمت برنامه «فرهنگ مردم» نشان از اهمیت فرهنگ مردم و ادبیات شفاهی مردم ایران است. وی به فراز و نشیب این برنامه در دوره های مختلف اشاره كرد و گفت: از سال ۱۳۶۲ كه دوره جدید برنامه «فرهنگ مردم» شروع شد این برنامه با مسؤولیت و سردبیری علی آذری تهیه شد و ایشان تا سال ۱۳۸۴ این مسؤولیت را بر عهده داشته است.

وی ادامه داد: «فرهنگ مردم» آداب و رسوم ایرانی ها را از دل روستاها و شهرستان‌های مختلف بیرون كشیده و برای مردم بازگو می‌كند. نخستین قسمت از این برنامه در سال ۱۳۴۱ و با گویندگی مرحوم سیدابوالقاسم انجوی شیرازی پخش شد. «فرهنگ مردم» این روزها با گویندگی شمسی فضل الهی و محمدمحسن رفیعی از رادیو ایران پخش می‌شود.

محمدمحسن رفیعی سال هاست كه گویندگی این برنامه را عهده دار است، راز ماندگاری «فرهنگ مردم» را این چنین توصیف می كند، «از دل مردم برمی‌آید و متعلق به خود مردم است».

وی ادامه داد: «فرهنگ مردم» برای قشر خاصی نیست و برای كل ایران است؛ این برنامه به تمام اقوام و ایلات مختلفی كه در ایران زندگی می‌كنند، تعلق دارد. ما آداب، رسوم و مطالب مربوط به آنها را بیان می‌كنیم. ما در برنامه «فرهنگ مردم» درباره فرهنگ، لهجه، گویش، زبان، آداب و رسوم و سنت‌های مردم صحبت می‌كنیم.

شمسی فضل اللهی گوینده دیگر این برنامه اظهار داشت: باید بدانیم كه ایران را اقوام مختلف ساخته اند؛ آنچنان كه حتی محتوای برنامه «فرهنگ مردم» رادیو ایران را هم خود نویسنده های محلی برای ما می فرستند. بعضی از محلی ها در همین زمینه، كتاب هم چاپ كرده اند. این داستان ها هم شیرین است و هم به ما می گوید كه مردم در آن زمان چقدر سختی می كشیدند. در صورتی كه ما می گوییم خوش به حال قدیمی ها، چقدر خوشبخت بودند و نسل بعدی هم خواهند گفت خوش به حال شماها؛ هر نسلی فكر می كند دیگری راحت زندگی می كرده و نمی داند كه آن دوران سختی زیاد داشته است.

گفتنی است «فرهنگ مردم» به تهیه كنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری مریم حق‌نظری و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.