Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 37402
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 10 آبان 1401 - 16:24 |

كناب های زندگی «نخستین شهید محراب» در رادیو فرهنگ بررسی می شود

كناب های زندگی «نخستین شهید محراب» در رادیو فرهنگ بررسی می شود

برنامه « كتاب فرهنگ» سه شنبه ۱۰ آبان به معرفی و بررسی كتاب سایه طوبا از سعید لواسانی و كتاب زندگی نخستین شهید محراب نوشته غلامرضا گلی زاده اختصاص دارد.

روز دهم آبان سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمد علی‌قاضی طباطبایی اولین شهید محراب است بر همین اساس در برنامه امشب« كتاب فرهنگ» كتاب سایه طوبا از سعید لواسانی و كتاب زندگی نخستین شهید محراب نوشته غلامرضا گلی زاده و آثار این شهید والا مقام در گفتگو كارشناسی محمد رسول ‌و امین خرمیبا نوبسندگان این آثار نقد ‌وبررسی می شود.در این برنامه با سعید لواسانی و غلامرضا گلی زاده نوبسندگان كتاب هایی كه معرفی شده‌اند برای آشنایی بیشتر شنوندگان با این آثار گفتگو می شود.كتاب «سایه طوبا» كه از سوی نشر شاهد منتشر شده به زندگینامه شهید محراب آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی می پردازد.در این كتاب به دوران تحصیلات و مبارزات این شهید فرزانه و زندگی پربارش اشاره شده است.

«كتاب فرهنگ» برنامه زنده از گروه كتاب رادیو فرهنگ است كه هرشب ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می شود. گفتنی است ؛سید محمدعلی قاضی طباطبایی فرزند حاج میرزا باقر قاضی در روز یكشنبه ۱۳ فروردین ۱۲۳۹ هجری شمسی در شهر تبریز متولد شد.نسب او به یكی از بزرگترین و قدیمی ترین طوایف سادات علوی با نام «سادات عبد الوهابیه» می رسد؛ خاندان عبدالوهاب از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و از نسل حسن مثنی از اولاد ابراهیم طباطبایی هستند.وی در سال ۱۳۱۶ هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعید شد و پس از چند ماه تبعید در تهران و ری به تبریز بازگشت.در ۱۳۱۸ ش. برای ادامة تحصیل به حوزة علمیة قم رفت و از آیات عظام، گلپایگانی، حجت، صدر، بروجردی و امام خمینی درس آموخت. در ۱۳۲۸ ش. راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد و در درس آیات عظام، حكیم، عبدالحسین رشتی، میرزا باقر زنجانی، بجنوردی و علامه محمد حسین كاشف‌الغطاء شركت كرد و در ۱۳۳۱ ش. مجدداً به تبریز مراجعت نمود. آیت‌الله قاضی در دوران مرجعیت و زعامت امام خمینی نمایندة تام‌ الاختیار ایشان بود.با شروع نهضت اسلامی در ۱۳۴۱ ش.مبارزات او علیه رژیم پهلوی اوج گرفت. آیت‌الله قاضی طباطبایی در دهم آبان ۱۳۵۸ مصادف با عید سعید قربان، نماز عید را اقامه كرد. وی در خطبة نماز گفت «مرا تهدید به قتل می‌كنند، من از شهادت نمی‌ترسم و آماده‌ام. از خدا می‌خواهم.»در همان روز، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در راه مراجعت به منزل توسط یكی از اعضاء گروهك فرقان در خیابان مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید و نامش به عنوان اولین شهید محراب در كنار نام شهدای انقلاب اسلامی به ثبت رسید و گروهك فرقان مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت.

 

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.