Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 36310
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو صبا تاریخ انتشار : 21 شهریور 1401 - 0:39 |

ماجرای ورود سینما به ایران در رادیو

ماجرای ورود سینما به ایران در رادیو

رادیو صبا در برنامه مستند «ماجرا» با نگاهی به فیلم «گرند سینما» به موضوع ورود سینما به ایران و چالشهای سیاسی اجتماعی آن می پردازد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، «ماجرا» عنوان برنامه ای است كه در قالب مستند به ماجراجویی درباره موضوعات مختلف و بزرگان و مشاهیر می پردازد.
این برنامه روزه دوشنبه ۲۱ شهریور مصادف با روز ملی سینما به بررسی فیلم «گرند سینما» ساخته حسن هدایت و چالشهای سیاسی اجتماعی ورود سینما به ایران می پردازد.
انسیه شمس اللهی تهیه كننده این برنامه گفت: ما در برنامه مستند «ماجرا» به مناسبت روز ملی سینما به سراغ فیلمی رفته ایم كه در تاریخ سینمای ایران از این جهت مهم است كه مرجع تاریخی برای ورود و توسعه سینمای ایران شناخته می شود، این فیلم، فیلم «گرند سینما» به كارگردانی حسن هدایت است.
شمس اللهی افزود: ماجرای اصلی فیلم رقابت دو نفر به نام‌های «آقایف و روسی خان» است كه از اولین سینما داران ایران بودند. فیلم در دوره شكل گیری مشروطه اتفاق افتاده است و مبارزات مشروطه خواهان هم در آن دیده می شود و این مبارزات با رقابت سینماداران هم گره خورده است.
تهیه كننده ماجرا بیان كرد، فیلم «گراند سینما» یك فیلم تاریخی است ، ولی ما در این برنامه به دنبال این هستیم كه «چقدرازاتفاقات این فیلم بر اساس واقعیت و مستند است؟ و نگاه این فیلم به ورود سینمای ایران و كشور ایران چگونه است؟» آیا نگاه گرند سینما به این صورت است كه ورود سینما را یك هجوم فرهنگی به كشور می داند و یا ورود سینما را نقشه كشورهای استعمار گر میداند.
وی افزود: در این برنامه به بهانه تحلیل و نقد فیلم «گرند سینما» مروری بر تاریخ ورود سینمای ایران داریم و به سینمای سیاسی ایران می پردازیم و در این رابطه با شاهین شجری كهن منتقد سینما و محمد هاشمی دكترای فلسفه هنر و پژوهشگر سینما و تئاتر گفتگو می كنیم.
مستند «ماجرا» روز دوشنبه ۲۰ شهریور ساعت ۱۴:۳۰به تهیه‌كنندگی و نویسندگی انسیه شمس اللهی و گزارشگری آتنا سادات محمد پناه راهی آنتن می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.