Sunday, 12 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 5 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 31334
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 25 آذر 1400 - 20:28 |

مدیر رادیو نمایش: تحول در برنامه های رادیویی و تلویزیونی یک ضرورت گریز ناپذیر است

مدیر رادیو نمایش: تحول در برنامه های رادیویی و تلویزیونی یک ضرورت گریز ناپذیر است

امروزه ایجاد تحول و هم افزایی ساختاری در برنامه های رادیویی و تلویزیونی یک ضرورت گریز ناپذیر است و دیگر رسانه ها به معنای سنتی کارکرد لازم را نخواهند داشت.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش،محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در دومین همایش سالانه هفته پژوهش که به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معماری و هنر پارس برگزار شد در مورد ضرورت تحول و هم افزایی ساختاری در برنامه های رادیو و تلویزیون ضمن اعلام این مطلب گفت : در اوایل قرن بیستم ، گسترش رسانه هایی مانند رادیو باعث شد که زمینه جدیدی در مطالعات علوم انسانی شکل بگیرد وچند دهه ای است که توجه مبنای فضای دانشگاهی نیز به دانش های میان رشته ای و مهارتی معطوف شده است و نیاز به شناخت و مطالعات چند وجهی و دانش مهارتی دارد.

وی افزود: بحث دوم توجه به سیر تکامل رسانه ها است ، با اختراع الفبا حتی قبل از آن شکل های ارتباط میان فردی که آدم ها آموختند باعث شد تا وارد کهکشان ارتباطی با همنوعان و جهان پیرامون  بشوند و این روند با اختراع دستگاه چاپ توسعه بسیاری پیدا کرد تا به جایی رسید که با اختراع رادیو در ۱۹۲۰ دنیای ارتباط الکترونیک شکل گرفت و این سیر روند ارتباط انسانی و تقابل و تعامل را در سطح فرهنگ ها شکل داد البته از زمان ظهور اینترنت قواعد بازی عوض شد و بعد از آن رادیو و تلویزون در این تقسیم بندی جزو رسانه هایی قرار می گیرند که نقش چشمگیری داشتند.

سوهانی تأکید کرد : در گذشته رسانه، پدیده ای یک سویه بود به عبارتی رادیو و تلویزون رسانه های یک طرفه بودند و نقش و کارکرد خاص خودشان را داشتند اما از زمان ظهور اینترنت مخاطب ما جایگاهش در حد کاربر ارتقا پیدا کرد و در واقع با مخاطب کاربر فعال طرفیم و دیگر مفهوم مدیریت رسانه به معنای سنتی بی معنا است .

وی خاطر نشان کرد : اگر رسانه ای تعامل نداشته باشد محکوم به نابودی است چرا که تحول و نوآوری جزو جدایی ناپذیری از ذات زندگی بشریست. به خصوص علوم انسانی که علوم خلاقی و آفرینشگر است.

وی افزود: به عنوان مدیران و فعالان تولید رسانه و حوزه های فرهنگی  باید به فکر هم افزایی های ساختاری آفرینش و قالب های نوظهور باشیم .ما در رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو یک اتاق فکری را تشکیل دادیم تا با هم اندیشی و طراحی قالب ها و ساختارهای نوین بتوانیم در دوران جدید به توسعه و جذب مخاطب برسیم .

سوهانی همچنین از دو ژانر نوظهور در عرصه رادیویی نام برد و گفت یکی از این ژانرها رادیو پلاس و همان رسانه صدا پایه خلاق است که سنتی نیست وتوانستیم با هم افزایی از مدیوم های مختلف هنری و رسانه ای این رسانه را تقویت کنیم ، یعنی در آن از نمایش رادیویی ، تاتر عروسکی ،مستند، رادیو تأتر و از فضای مجازی هم بهره گرفتیم و ژانر و با نگاهی به روایت ارادتمند جانی دالر به  قصه ارادتمند آقای خاص رسیدیم که هم زمان از رادیو نمایش و شبکه نسیم پخش شد.همچنین توانستیم با بهره گیری از فرهنگ غنی خودمان آیین ها سنت ها وآنچه در دایره هویت ایرانی است ، نمایش رادیویی تخت ترنا را بر اساس ترنا بازی خلق کنیم که مخاطب در آن نقش فعال داشت.

مدیر رادیو نمایش در پایان گفت: ایران از سال های دور تا به امروز از قطب های مهم نمایش های رادیویی است و گنجینه ای از بهترین هنرمندان را در این زمینه داریم .

شاید  در گذشته رادیو در فضای رسانه به نظر کمرنگ آمده اما امروزه دامنه کارکرد آن به لحاظ تمرکزبخشی، خیال آفرینی و نامحدود بودن عرصه خلاقیت بسیار مهم است

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.