Sunday, 12 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 5 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 31337
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 25 آذر 1400 - 20:33 |

بخش پایانی معرفی کتاب «شعب الایمان» در «کیمیای کلمات» رادیو فرهنگ

بخش پایانی معرفی کتاب «شعب الایمان» در «کیمیای کلمات» رادیو فرهنگ

برنامه «کیمیای کلمات» رادیو فرهنگ جمعه ۲۶ آذر ماه به بخش دوم و پایانی معرفی و بررسی کتاب « شعب الایمان»؛ به قلم حسین بیهقی و تصحیح سیدجلیل ساغروانیان اختصاص دارد .

دکتر بهرام پروین گنابادی (پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) کارشناس مجری برنامه در برنامه کیمیای کلمات، به قسمت دوم و پایانی نقد و بررسی کتاب “شعب الایمان” به قلم “حسین بیهقی” و تصحیح “سید جلیل ساغروانیان” می‌پردازد.

شعب الإیمان یا «الجامع لشعب الإیمان»، تألیف احمد بن حسین بیهقی (متوفی ۴۵۸ق)، محدث و فقیه شافعی، با‌ موضوع محوری ایمان و با دو‌ رویکرد‌ اعتقادی و اخلاقی‌،‌ پس‌ از «السنن الکبری (بیهقی)» تأثیرگذارترین اثر بیهقی‌ است‌. این کتاب را می‌توان در زمینه ادبیات اخلاقی اصحاب‌ حدیث‌ جای‌ داد. اساس‌ این‌ کتاب بر مبنای حدیثی از رسول خدا(ص) است.
این نسخه از کتاب در سال ۱۴۲۳ق در سیزده جلد به همراه یک جلد فهارس منتشر شده است. به‌جز جلدهای دوم تا پنجم که توسط عبدالعلی عبدالحمید حامد تحقیق شده، باقی جلدها با تحقیق مختار احمد ندوی منتشر شده است. نسخه دیگری از این اثر در سال ۱۴۱۰ق/ ۱۹۹۰م در بیروت به کوشش محمد سعید بن بسیونی‌ زغلول‌ در‌ ۷ مجلد به همراه دو جلد فهارس (اشعار و احادیث) چاپ شده است. همچنین‌ با عنوان «الجامع لشعب الإیمان» در مطبعة العزیزیة شاه علی بنده حیدرآباد هند در سال ۱۴۰۶‌ق/ ۱۹۸۶م به کوشش الحافظ عزیزبیگ قادری نقشبندی نیز به چاپ رسیده است.

کتاب «شعب‌الایمان؛ در اخلاق» ابی‌بکر احمد بن حسین بیحقی،تلخیص سراج‌الدین ابوحفظ قزوینی،ترجمه محمدبن عبدالله بن محمد ایجی و تصحیح سیدجلیل ساغروانیان رضوی توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است.
گفتنی است؛ کتاب «شعب الایمان؛ متن کهن در اخلاق»، کتابی است در اخلاق و بیان شعب و شاخه‌های ایمان که در سده پنجم هجری نگاشته شده است. آن طور که نویسنده می‌گوید، مبنای نوشتن کتاب حدیثی نبوی است مبنی بر اینکه ایمان هفتاد و چند شعبه دارد. کتاب از اهم منابع اسلامی در اخلاق و ایمان شمرده شده است و علاوه برآن از منابع مهم حدیث است. و نویسنده اسناد و راویان احادیث را نیز ارائه کرده است.

برنامه کیمیای کلمات کاری از گروه کتاب
رادیو فرهنگ است که جمعه‌ها ساعت ۱۳:۳۰ به بررسی متون کهن ادب فارسی و پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که در زمینه این آثار نگاشته شده، اختصاص دارد. این برنامه به تهیه کنندگی «فریده گودرزی» برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.