Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 46392
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 06 دی 1402 - 13:56 |

مروری بر زندگی دکتر «عباس ادیب حبیب آبادی» در رادیو ایران

مروری بر زندگی  دکتر «عباس ادیب حبیب آبادی» در رادیو ایران

برنامه «نگین» چهارشنبه ۶ دی ماه مروری بر زندگی و آثار زنده یاد دکتر«عباس ادیب حبیب آبادی» دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ عبدالله علایی تهیه کننده برنامه «نگین» بیان کرد: این برنامه به معرفی آثار نخبگان، برجستگان و دانشمندان ایرانی می‌پردازد و چهارشنبه ۶ دی ماه مروری بر زندگی و آثار زنده یاد دکتر«عباس ادیب حبیب آبادی» دارد.

وی ادامه داد: دکتر «عباس ادیب» از مفاخر علمی و دانشگاهی اصفهان و از داروسازان برجسته ایران است.

دکتر «عباس ادیب» در سال ۱۳۰۱ در حبیب آباد اصفهان به دنیا آمد. در همانجا به مکتب رفت و پس از آن به دولت آباد آمد و تا چهارم ابتدایی را در آنجا به پایان رساند. چون برای ادامه باید به اصفهان می‌آمد و سن کمی داشت، پس در همانجا نزد مرحوم شیخ عباسعلی ادیب بسیاری از علوم جبر و مثلثات و علوم فضایی و نجوم و هیئت و مقدمات عربی و.. را فرا گرفت سپس به اصفهان آمد و شش سال در دبیرستان سعدی تحصیلات خود را تکمیل کرد و پس از کنکور در رشته داروسازی مشغول تحصیل در دانشگاه شد.

این تهیه کننده رادیویی افزود: «عباس ادیب» بیش از حدود ۲۰ هزار صفحه کتاب نوشته که همه در طب و داروسازی راهگشای بسیاری از بیماری‌هاست.

وی برای ترجمه کتاب تشخیص و درمان طبی بیماری‌ها برگزیده دومین دوره کتاب سال ایران شد؛ همچنین برگزیده پنجمین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان سال ۱۳۹۸ است. از مهمترین آثار عباس ادیب می‌توان به «از مکتب خانه تا دانشگاه، بیماری‌های گوارشی و هلیکوباکترپیلوری، پاتوفیزیولوژی، تشخیص و درمان و ژن درمانی … » اشاره کرد.

سرانجام این بزرگمرد روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفت.

گفتنی است «نگین» از شنبه تا چهارشنبه به تهیه کنندگی عبدالله علایی، اجرای فاطمه آل‌ عباس و حسن همایی و به قلم دکتر محسن شاهرضایی ساعت ۱۴:۵۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.