Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 47094
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 09 بهمن 1402 - 11:21 |

مستندی درباره خانه مشروطه اصفهان از رادیو فرهنگ

مستندی درباره خانه مشروطه اصفهان از رادیو فرهنگ

دربرنامه «مستند فرهنگ » امروز دوشنبه ۹ بهمن شنوندگان رادیو فرهنگ از طریق امواج رادیویی به اصفهان سفر داشته و همراه با سمیه نجفی گزارشگر این رادیو به خانه مشروطه این شهر سرمی زنند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی،خانه مشروطه یا مشروطیت اصفهان که از بناهای تاریخی دوران قاجار به شمار می رود، حکم مجلس آن دوران را داشت. چرا که رجال سیاسی، علما و آزادی‌خواهان در این خانه جمع می‌شدند تا درباره مشروطیت و امور مدنی مشورت داشته باشند. در این برنامه همرا با «سمیه نجفی» گزارشگر ‌تهیه کننده این مستند می توان در شاه نشین‌ها و حیاط های این خانه قدم زد و خود را در لابه لای آن تاریخ تصور کرد. این خانه تاریخی سهم بزرگی در تاریخ، فرهنگ و هنر شهر اصفهان دارد. قدمت این خانه به عصر قاجار برمی‌گردد و در آن دوران به محمد تقی رازی تعلق داشت و بعدها مالکیت خانه به حاج آقا نجفی رسید. شخصی که نقش مهمی در دوران مشروطه داشته است. بعد از انقلاب، شهرداری اصفهان خانه مشروطه را خرید و برنامه‌های مرمتش را شروع کرد. در نهایت قسمتی از این خانه به موزه تبدیل و بازدید از آن برای عموم آزاد شد.

خانه مشروطه به سبب اهمیت تاریخی، فرهنگی و سیاسی اش به عنوان یک موزه شناخته شده است و می توان گفت که این موزه به دوران مشروطیت اختصاص یافته است؛ یعنی بازدیدکنندگان را با اسناد، مدارک و تصاویر مشروطه خواهان و اندیشه آن‌ها آشنا می‌کند، حتی در بعضی از قسمت های موزه‌خانه ماکت هایی از فعالان مشروطه به نمایش گذاشته شده است.

برنامه «مستند فرهنگ» را از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ ساعت۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.